علم و فن آوری

قدیمی‌ترین مومیایی‌های جهان به مصری‌ها تعلق ندارد

[ad_1]

از زمان اولین کشف مومیایی‌های چینچورو در بیش از یک قرن پیش، صدها مومیایی دیگر در بیابان پیدا شده است. برخی از آن‌ها در جریان ساخت‌وساز پیدا یا توسط حیوانات از زمین بیرون کشیده شده‌اند.

جوامعی که در آریکا، منطقه‌ی واقع در شمال شیلی زندگی می‌کنند، مدت‌ها است از این اجساد خاص آگاه هستند؛ زیرا اجساد نزدیک سطح قرار دارند و درنتیجه به راحتی کشف می‌شوند. بدین ترتیب، اهالی یاد گرفته‌اند با مرده‌هایی که در سراسر شهرشان پراکنده‌اند، زندگی کنند. آن‌ها مومیایی‌ها را بخشی از میراث خود می‌دانند و در مراقبت از آن‌ها احساس مسئولیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

بسیاری از گورهای چینچورو توسط رویدادهای آب‌وهوایی غیرعادی از خاک بیرون آمده و درمعرض عناصر محیطی گرفته‌اند. حتی نمونه‌هایی که در موزه‌ها نگهداری می‌شوند، دراثر تغییرات اقلیمی مورد تهدید هستند. افزایش رطوبت محیط باعث شده است برخی از مومیایی‌ها کپک بزنند، درحالی‌که برخی دیگر پوسیده شده یا تسلیم حشرات گرسنه شده‌اند.

در سال ۲۰۲۲ موزه جدیدی که شرایط محیطی در آن کنترل‌شده است، در نزدیکی آریکا برای نگهداری مومیایی‌ها ساخته شد. پژوهشگران امیدوارند این تاسیسات پیچیده که حدود ۱۹ میلیون دلار ارزش دارد، بتواند به حفاظت از این آثار ارزشمند گذشته‌های دور کمک کند.

[ad_2]

منبع:زومیت