فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه

آموزش

بررسی گوشی S24 اولترا | شاهکاری تیتانیومی از سامسونگ!

فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه

فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه


در تابستان ۲۰۲۳ شرکت اپل برای اولین بار در تاریخ گوشی‌های موبایل، از بدنه‌ای تیتانیومی رونمایی کرد اما فقط چند ماه بعد، سامسونگ نیز با معرفی گلکسی اس ۲۴ اولترا نشان داد که همچنان قصد واگذار کردن بازار گوشی‌های هوشمند به اپل را ندارد. سامسونگ گلکسی S24 Ultra از چنان بلوغی برخوردار است که نمی‌توان هیچ ایراد قابل توجهی به آن گرفت و باید این گوشی را شاهکاری در فناوری موبایل بدانیم که ترکیبی از تراشه‌ای قدرتمند، دوربینی شگفت‌انگیز، نمایشگری معرکه و میکروفون‌ها و اسپیکرهایی بی‌نقص در بدنه‌ای خوش‌ساخت است. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی S24 اولترا می‌پردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بررسی سریع سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا

وقتی به گلکسی S24 و گلکسی S24 Plus نگاه می‌کنید، برایتان سوال پیش می‌آید که آیا این گوشی‌ها مدل‌هایی جدید هستند یا همان گوشی‌های S23 و S23 Plus معرفی شده در سال ۲۰۲۳ هستند که سامسونگ می‌خواهد با فقط با نامی جدید به شما بفروشد! اما مدل S24 Ultra داستانی متفاوت دارد و نسبت به نسل پیشین خودش، یعنی گوشی تقریبا بی‌نقص گلکسی S23 Ultra بهبودهایی قابل توجه نشان می‌دهد.

اگر به چند نسل اخیر گوشی‌های پرچمدار سامسونگ نگاه کنید، می‌بینید که بعد از پایان تولید سری Note و ادغام آن با سری S در سال ۲۰۲۱، این گوشی‌ها از نسلی به نسل دیگر، تفاوت‌های زیادی نشان نمی‌دهند و تنها با برطرف کردن نواقص جزئی، بهتر و بهتر می‌شوند.

اگر سامسونگ را مجسمه‌ساز و گوشی‌های سری S را اثری از این مجسمه‌ساز ماهر بدانیم، می‌توان گفت که سامسونگ سال‌ها پیش تصمیم قطعی خودش را گرفته است که می‌خواهد چه مجسمه‌ای بسازد و شاید پیش از سال ۲۰۲۰ بدنه اصلی مجسمه خودش را ساخته و در سال‌های اخیر فقط مشغول صیقل دادن آن و برطرف کردن ایرادات جزئی بوده است. بنابراین، نمی‌توان خیلی به سامسونگ ایراد گرفت که چرا گوشی‌های پرچمدار این برند در چند سال اخیر، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسل قبلی خود نشان نمی‌دهند و با همین منطق، ایرادی به گوشی‌های S24 و S24 اولترا وارد نیست و همچنان باید آن‌ها را شاهکاری در دنیای گوشي‌های موبایل بدانیم.

گوشی گلکسی S24 Ultra نیز قابلیت‌ها و ویژگی‌های چندان جدید و منحصر به فردی در مقایسه با S23 Ultra ندارد اما سامسونگ آنچنان روی آن وقت و سرمایه گذاشته و با دقت بسیار آن را صیقل داده است که بهبودی قابل ملاحظه در مقایسه با نسل پیشین خودش محسوب می‌شود؛ هر چند که مثل همیشه، صیقل دادن بیش از حد باعث از دست رفتن ویژگی‌هایی شده است که شاید دلتان برای آن‌ها تنگ شود!

یکی از مشهودترین تغییرات S24 Ultra در مقایسه با S23 Ultra، طراحی مکعبی‌تر با سطح جلویی کاملا مسطح و نمایشگری با انکسار کمتر نور است. شیشه‌ای که نمایشگر را می‌پوشاند، استحکام بالاتری در مقایسه با شیشه محافظ نمایشگر نسل پیشین دارد. همچنین، قاب آلومینیومی جای خودش را به قابی مستحکم‌تر و سبک‌تر از جنس آلیاژ تیتانیوم داده است؛ کپی‌برداری سامسونگ از روی دست اپل؟ مهم نیست!

فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه

فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه

بررسی گوشی s24 اولترابررسی گوشی s24 اولترا

یکی از بهبودهایی که دیدن آن چشم بصیرت می‌خواهد، کنار گذاشتن دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۱۰ برابری و جایگزین کردن آن با دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۵ برابری با سنسوری بزرگ‌تر و دیافراگمی بازتر است. تنها با نگاهی به مشخصات این دوربین جدید می‌توانید حدس بزنید که عکس‌های با زوم ۵ برابری آن بهتر از عکس‌های با زوم ۵ برابری S23 Ultra هستند اما آیا این دوربین می‌توانید عکس‌هایی مثل عکس‌های دارای زوم ۱۰ برابری S23 Ultra یا حتی بهتر از آن‌ها بگیرد؟

گلکسی اس ۲۴ اولترا تنها دارای نسخه‌ای با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ است و نسخه مجهز به تراشه اگزینوس ندارد؛ این در حالی است که امروز حتی مدل‌های میان-رده سامسونگ نیز دارای دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوس هستند. بنابراین، در هنگام خرید گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra نیازی نیست که نگران نوع تراشه باشید.

یکی از قابلیت‌های جالبی که سامسونگ به گوشی‌های سری S24 اضافه کرده، هوش مصنوعی گلکسی (Galaxy AI) است که به ادعای سامسونگ، آن‌ها را به باهوش‌ترین گوشی‌های موبایل ساخته‌شده تا به امروز تبدیل می‌کند.

از امکانات و ویژگی‌های بدون تغییر گلکسی S24 Ultra می‌توان به باتری، حداکثر سرعت شارژ و همراهی با قلم S اشاره کرد که کارایی مدل اولترای گوشی‌های سری S را بسیار بیشتر می‌سازد و نقش ریموت دوربین را نیز بازی می‌کند. در ادامه، بیان مشخصات و نقد و بررسی گوشی موبایل گلکسی S24 اولترا می‌پردازیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

مشخصات گلکسی S24 Ultra

پیش از شروع نقد و بررسی گوشی S24 اولترا، بد نیست که نگاهی به مشخصات این شاهکار تیتانیومی سامسونگ داشته باشیم:

ویژگی مشخصات
تاریخ ورود به بازار ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴
ابعاد ۱۶۳.۲ در ۷۹ در ۸.۶ میلی متر
وزن ۲۳۲ گرم یا ۲۳۳ گرم
جنس بدنه
  • سطح جلویی: گوریلا گلس آرمر
  • قاب: تیتانیوم
  • سطح پشتی: گوریلا گلس
مقاومت محیطی IP68  (۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب)
قلم لمسی دارد (مجهز به بلوتوث، شتاب‌سنج و ژیروسکوپ)
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: LTPO AMOLED 2X
  • اندازه صفحه نمایش: ۶.۸ اینچ
  • رزولوشن صفحه نمایش: ۱۴۴۰ پیکسل در ۳۱۲۰ پیکسل
  • نرخ نوسازی: ۱۲۰ هرتز
  • حداکثر روشنایی: ۲۶۰۰ نیت
  • نسبت نمایشگر به بدنه: ۸۸.۵ درصد
  • قابلیت‌ها: صفحه نمایش همیشه روشن رنگی و  +HDR10
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1
تراشه
  • مدل تراشه: اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با ساخت ۴ نانومتری
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-X4 با نرخ ساعت ۳.۳۹ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A720 با نرخ ساعت ۳.۱ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A720 با نرخ ساعت ۲.۹ گیگاهرتز و دو هسته  Cortex-A520 با نرخ ساعت ۲.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: Adreno 750 (یک گیگاهرتز)
پشتیبانی از حافظه خارجی ندارد
حافظه و رم
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / یک ترابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم
  • نوع حافظه: USF 4.0
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل با پیکسل‌های ۰.۶ میکرومتری، سنسور 1/3 اینچی، لنز ۲۴ میلی متری، گشودگی دیافراگم f/1.7 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهته، فوکوس لیزری و پایدارسازی اپتیکی تصویر
  • دوربین پریسکوپی: رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل با لنز اپتیکی دارای فاصله کانونی ۱۱۱ میلی متر (زوم اپتیکی ۵ برابر)، گشودگی دیافراگم f/3.4 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و پایدارسازی اپتیکی تصویر
  • دوربین تله‌فوتو: سنسور 1/3.52 اینچی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری و رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل، لنز ۶۷ میلی متری (زوم اپتیکی ۳ برابری)، گشودگی دیافراگم f/2.4 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه و پایدارسازی اپتیکی تصویر
  • دوربین اولتراواید: سنسور 1/2.55 اینچی با پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری و رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، لنز ۱۳ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.2، زاویه دید ۱۲۰ درجه و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه و ویدئوی فوق پایدار (Super Steady)
  • امکانات و قابلیت‌های سیستم دوربین پشتی: فلش LED، پانوراما، HDR خودکار و امکان فیلمبرداری با حداکثر کیفیت 8K@24/30fps و 4K@30/60/120fps، قابلیت فیلمبرداری +HDR10، ضبط صدای استریو و gyro-EIS
دوربین جلو
  • تک دوربین سلفی: رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۶ میلی متر و فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه
  • قابلیت‌ها و امکانات دوربین جلو: تماس تصویری دوگانه، HDR  خودکار، +HDR10 و امکان فیلمبرداری با کیفیت حداکثر 4K@30/60fps
استریو اسپیکر دارد
جک هدفون ۳.۵ میلی متری ندارد
AKG دارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • شبکه: 5G
  • وای-فای: ۸۰۲.۱۱ سه بانده a/b/g/n/ac/6e/7، وای-فای دایرکت
  • بلوتوث: نسخه ۵.۳، A2DP، LE
  • موقعیت‌یابی: GPS، GLONASS، BDS و  GALILEO
  • NFC: دارد
  • رادیو: ندارد
  • USB: USB Type-C, OTG
حسگرها حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش اولتراسونیک، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما، فشارسنج، پشتیبانی از  UWB
باتری و شارژ
  • باتری لیتیوم-یون ۵۰۰۰ میلی آمپرساعت
  • شارژ سیمی ۴۵ وات، PD3.0، ۶۵ درصد در ۳۰ دقیقه (تبلیغ‌شده)
  • شارژ وایرلسی ۱۵ وات(Qi/PMA)
  • شارژ معکوس ۴.۵ وات
رنگ‌ها سیاه تیتانیومی، خاکستری تیتانیومی، بنفش تیتانیومی، زرد تیتانیومی، آبی تیتانیومی، سبز تیتانیومی، نارنجی تیتانیومی

آنباکس کردن سامسونگ گلکسی S24 اولترا

به روال این روزهای بازار گوشی‌های موبایل، هیچ آیتم خاص و غافلگیرکننده‌ای درون جعبه گوشی موبایل سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا یافت نمی‌شود. درون این جعبه به غیر از خود گوشی، سوزن مخصوص خارج کردن خشاب سیم کارت و یک کابل USB-C که ممکن است برای شارژ ۴۵ واتی مناسب نباشد، یافت می‌شود.

آنباکس کردن گوشی گلکسی اس ۲۴ اولتراآنباکس کردن گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا

بررسی گوشی S24 اولترا از نظر طراحی و ساخت

طراحی کلی اس ۲۴ اولترا بسیار شبیه به اس ۲۳ اولترا است اما چندین تفاوت محسوس و غیر محسوس دارد. با اینکه در شکل کلی و ابعاد گوشی تغییری تغییری دیده نمی‌شود و حضور دی ان ای گلکسی Note در طراحی، محسوس است اما سامسونگ با صیقل‌کاری بیشتر، آن را بهبود بخشیده است.

گوشی s24 اولترا همراه با قلم گوشی s24 اولترا همراه با قلم

یکی از تغییرات اصلی در طراحی و ساخت Galaxy S24 Ultra که در نگاه اول به چشم شما خواهد آمد، نمایشگر کاملا صاف است؛ سامسونگ در نسل‌های اخیر گوشی‌های سری اس اولترا، رفته رفته خمیدگی نمایشگر را کمتر و کمتر کرد تا اینکه به این نمایشگر کاملا مسطح اس ۲۴ اولترا رسید که محافظ نمایشگر، خیلی بهتر روی آن قرار می‌گیرد و مشکلات گذشته را ندارد.

یکی دیگر از تغییرات مهم، ارتقاء محافظ نمایشگر به گوریلا گلس آرمر (Armor Gorilla Glass) است که مقاومت بالاتری در مقابل ضربه و خش خوردگی دارد. البته، شرکت Corning سازنده گوریلا گلس، این محافظ نمایشگر را با محافظ‌های قبلی خودش مقایسه نکرده و صرفا آن را با محافظ‌های رقیب مقایسه کرده است.

در حالت ایده‌آل، احتمالا هرگز وضعیتی را تجربه نخواهید کرد که تفاوت گوریلا گلس آرمر با گوریلا گلس ویکتوس را از نظر مقاومت در مقابل ضربه و خش خوردگی احساس کنید اما بدون شک، متوجه کاهش قابل توجه انکسار نور در این گوریلا گلس جدیدتر خواهید شد که شاید کار کردن با گوشی در فضای باز را راحت‌تر نکند اما در کاهش مصرف باتری بی‌تأثیر نخواهد بود.

گوریلا گلس آرمر اس ۲۴ اولتراگوریلا گلس آرمر اس ۲۴ اولترا

بدون شک، مهم‌ترین تغییری که سبب بهبود استحکام اس ۲۴ اولترا شده، جایگزینی قاب آلومینیومی با قابی از جنس آلیاژ تیتانیوم است. برخلاف اپل که در ساخت آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس، قاب تیتانیومی را به شاسی آلومینیومی جوش داده، شرکت سامسونگ با ترکیبی از برجستگی‌ها و قطعات پلاستیکی، قاب تیتانیومی را به شاسی آلومینیومی متصل کرده است. نمی‌توان با قطعیت گفت که کدام یک از این دو استراتژی ساخت، بهتر از دیگری است اما در هر دو حالت، انگشتان کاربر، تیتانیوم را لمس خواهند کرد. البته، تیتانیوم مورد استفاده در ساخت گلکسی S24 Ultra کیفیت تیتانیوم مورد استفاده در ساخت آیفون را ندارد و طبیعی است که در ساخت آیفون با توجه به لوکس‌تر بودن آن، از مواد با کیفیت‌تری استفاده شود.

به روال پرچمداران سال‌های قبل سامسونگ، گلکسی S24 Ultra نیز در چندین رنگ عمومی شامل مشکی تیتانیومی، بنفش تیتانیومی و زرد تیتانیومی و در چندین رنگ اختصاصی شامل آبی تیتانیومی، سبز تیتانیومی و نارنجی تیتانیومی برای خرید موجود است اما رنگ‌های اختصاصی به صورت مستقیم از وبسایت خود سامسونگ سفارش داده شوند.

تمامی رنگ‌های گلکسی S24 Ultra دارای پنل پشتی ماتی هستند که با گوریلا گلس آرمر پوشیده شده است؛ درست مثل گلکسی اس ۲۳ اولترا که در هر دو سطح پشتی و جلویی خود، گوریلا گلس ویکتوس دارد. جدیدترین و پیشرفته‌ترین پرچمدار سامسونگ درست مثل نسل پیشین خود دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 است و بنابراین، می‌تواند به مدت نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب دوام بیاورد. همچنین، قلم S نیز دارای امتیاز IP68 است.

حالا که صحبت از قلم S شد، بد نیست اشاره کنیم که این قلم از نظر طراحی و عملکرد، تفاوت‌های خفیفی با قلم S گوشی گلکسی S23 Ultra نشان می‌دهد. یکی از نقطه ضعف‌های نه چندان مهم در طراحی گلکسی S24 Ultra محل قرارگیری قلم S در سمت چپ گوشی است که اگرچه چپ دست‌ها آن را می‌پسندند اما چپ دست‌ها فقط ۱۱ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و شاید بهتر بود که سامسونگ آن را در سمت راست قرار می‌داد.

بر خلاف قلم S، حسگر اثر انگشت در موقعیت عمومی‌تری قرار دارد و مثل سایر سایر گوشی‌های سامسونگ، نه خیلی نزدیک به لبه و نه خیلی نزدیک به مرکز نمایشگر است. این سنسور اولتراسونیک در هنگام باز کردن قفل صفحه، نور نمی‌دهد ولی مثل همیشه از سرعت و دقت بسیار بالایی برخوردار است. در کل، با در نظر گرفتن امنیت گوشی از نظر حفاظت اطلاعات، استفاده از گذرواژه به جای روش‌های سنجش بیومتریک مثل تشخیص چهره یا حسگر اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی توصیه می‌شود.

حسگر اثر انگشت s24 ultraحسگر اثر انگشت s24 ultra

نمایشگری OLED معرکه‌ای که می‌توانست بهتر هم باشد!

گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra مجهز به نمایشگر OLED است که از چندین جهت، نمایشگر معرکه‌ای محسوب می‌شود اما بدون نقص نیست. این نمایشگر ۶.۸ اینچی با نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ (که در مقایسه با نسبت تصویر ۱۹.۳:۹ مدل پیشین، نسبت مرسوم‌تری است)، رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل در ۳۱۲۰ پیکسل دارد و بنابراین، تراکم پیکسلی آن ۵۰۵ پیکسل بر اینچ است.

صفحه نمایش گلکسی اس ۲۴ اولتراصفحه نمایش گلکسی اس ۲۴ اولترا

حاشیه‌های نمایشگر بسیار نازک هستند اما مهم‌ترین ویژگی، مسطح بودن آن است که در بخش بررسی گوشی S24 اولترا از نظر طراحی، در رابطه با آن صحبت کردیم. همچنین، گفتیم که این نمایشگر به جای گوریلا گلس ویکتوس ۲، با گوریلا گلس آرمر محافظت می‌شود که نور را کمتر منعکس می‌کند اما بعید است که نقشی در بهتر کردن دید کاربر در نور روز داشته باشد زیرا صفحه نمایش‌های OLED پیشرفته مورد استفاده در گوشی‌های پرچمدار، مدت‌ها است که مشکل دید کاربر در زیر نور مستقیم آفتاب را حل کرده‌اند و بنابراین، به نظر می‌رسد که انعکاس کمتر نور در محافظ نمایشگر با هدف کاهش مصرف باتری اعمال شده باشد زیرا هر چه نمایشگر روشنایی کمتری ایجاد کند، باتری کمتری مصرف خواهد کرد.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا از HDR10 و +HDR10 پشتیبانی می‌کند اما امکان پشتیبانی از دالبی ویژن را ندارد.

شرکت سامسونگ مدعی شده که نمایشگر نصب شده روی اس ۲۴ اولترا می‌تواند به حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیت برسد که بسیار بسیار روشن و برای تماشای هر محتوایی زیر نور مستقیم آفتاب حتی در یک روز کاملا آفتابی تابستانی در کویر مرکزی ایران کافی است اما گوشی‌های پرچمدار هواوی، آنر، وان پلاس به اعدادی فراتر از آن رسیده‌اند. البته، آن اعداد در شرایطی ثبت شده‌اند که امکان آزمایش کردن آن برای ما وجود ندارد.

در حالت تنظیم دستی نور نمایشگر، وقتی گوشی گلکسی S24 Ultra را زیر نور مستقیم آفتاب قرار دادیم به عدد ۱۴۴۷ نیت و وقتی آن را زیر نور غیر مستقیم ولی روشن قرار دادیم، به عدد ۷۵۵ نیت رسیدیم که اعدادی کاملا معمولی محسوب می‌شود. اینطور به نظر می‌رسد که سامسونگ اهمیتی به رقابت در این حوزه نمی‌دهد.

در زیر می‌توانید نتایج تست روشنایی نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در حالت دستی و در مقایسه با گوشی‌های رقیب را ببینید:

روشنایی نمایشگر اس ۲۴ اولترا دستیروشنایی نمایشگر اس ۲۴ اولترا دستی

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست روشنایی نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در حالت خودکار و در مقایسه با گوشی‌های رقیب را ببینید:

8 screen brightness auto8 screen brightness auto

بررسی گوشی S24 اولترا از نظر نرخ نوسازی نمایشگر

نرخ نوسازی Galaxy S24 Ultra بین یک تا ۱۲۰ هرتز متغیر است و در تنظیمات نرخ نوسازی، دو حالت استاندارد (Standard) و تطبیقی (Adaptive) قرار دارد؛ حالت استاندارد، نرخ نوسازی نمایشگر از عدد استاندارد ۶۰ هرتز فراتر نمی‌رود ولی ممکن است در هنگام نمایش تصاویر ساکن، تا یک نیز کاهش پیدا کند اما در حالت طبیعی، نرخ نوسازی، بر اساس تصویر در حال نمایش، به صورت خودکار بین یک تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند. در حالت تطبیقی، برخلاف حالت استاندارد، امکان گیمینگ با نرخ فریم بالا نیز وجود دارد.

پخش اینترنتی و HDR

در این بخش از بررسی گوشی S24 اولترا از نظر نمایشگر، بد نیست که اشاره‌ای به قابلیت‌های پخش اینترنتی و HDR صفحه نمایش نیز داشته باشیم. همانطور که در بالا گفتیم، این گوشی از دالبی ویژن پشتیبانی نمی‌کند اما قابلیت‌های HDR10 و +HDR10 دارد و با استفاده از آن می‌توانید محتواهای HDR را در یوتیوب و نتفلیکس ببینید. همچنین، در قسمت گالری قابلیت Super HDR نیز وجود دارد که در Google Photos نیز کار می‌کند.

مشکلات نمایشگر گلکسی S24 اولترا

پس از عرضه سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا در مقیاس وسیع، شکایت‌های متعددی از کاربران در رابطه با عملکرد نمایشگر این گوشی در فضای مجازی منتشر شد. یکی از این مشکلات، دانه‌ای شدن تصویر در سطوح پایین روشنایی نمایشگر است که با چشم غیر مسلح، تنها در روشنایی خیلی خیلی پایین نمایشگر دیده می‌شود. خیلی بعید است که شما در چنان محیط تاریکی بخواهید با این گوشی کار کنید که روشنایی نمایشگر تا ۰.۹ نیت کاهش پیدا کند و بنابراین، نباید چنین مشکلی را خیلی جدی گرفت؛ البته، هیچ عذر و بهانه‌ای از طرف سامسونگ پذیرفته نیست و پیشرفته‌ترین پرچمدار سامسونگ باید نمایشگری بدون نقص داشته باشد و دهان هر منتقدی را ببندد.

مشکل دیگری که بعضی از کاربران از آن شاکی بوده‌اند، نبود هیجان کافی (!) در بازتولید رنگ حالت واضح (Vivid) پیش‌فرض در تنظیمات نمایشگر است. گلکسی S23 Ultra و تقریبا هر گوشی سامسونگ دیگری در حالت واضح، رنگ‌ها را جذاب‌تر و زنده‌تر نشان می‌دهد اما شاید این مشکل (اگر واقعا بتوان آن را مشکل نامید!) در بروزرسانی‌های نرم‌افزاری بعدی، برطرف شود. البته، خیلی از مردم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند اما بدون شک از سامسونگ انتظار می‌رود که این گزینه را در اختیار کاربران قرار دهد تا رنگ‌ها را آن‌گونه که می‌پسندند، در S24 Ultra گران‌قیمت خود، ببینند.

بررسی گوشی گلکسی S24 اولترا از نظر باتری و شارژ

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا مثل نسل پیشین خودش، مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است. در مقابل، هر دو گوشی اس ۲۴ معمولی و اس ۲۴ پلاس، در مقایسه با نسل پیشین خود، افزایشی جزئی در ظرفیت باتری نشان می‌دهند. شاید به دلیل وزن بالای مدل اولترا که برابر با ۲۳۲ گرم است، سامسونگ ترجیح داده تا ظرفیت باتری آن را افزایش ندهد.

این گوشی در تست استفاده فعال باتری GSMARENA در تمامی سه بخشی که با نمایشگر روشن انجام می‌شوند، بهبودهایی را در مقایسه با اس ۲۳ اولترا نشان داده است اما در هنگام مکالمه، شارژ کمتری نگه می‌دارد. در کل می‌توان گفت که نسل جدید مدل اولترا سری اس سامسونگ، در مقایسه با نسل پیشین، از نظر تاب‌آوری باتری، کمی بهتر است. در تصویر زیر، نتایج تست تاب‌آوی باتری گوشی سامسونگ گلکسی S24 اولترا را در مقایسه با چندین گوشی رقیب می‌بینید:

باتری s24 اولتراباتری s24 اولترا

سامسونگ گلکسی S24 Ultra دارای قابلیت شارژ سریع ۴۵ وات با استفاده از پروتکل PPS استاندارد تحویل برق USB است؛ بنابراین، در صورتی که از هر شارژر دیگری، به غیر از شارژر ۴۵ وات سامسونگ استفاده کنید، سرعت شارژ، پایین‌تر خواهد بود.

گذشته از این، کابل USB که درون جعبه همراه با گوشی به خریدار تحویل داده می‌شود، تنها برای 3A مناسب است و بنابراین، نمی‌تواند از شارژ ۴۵ وات پشتیبانی کند. شارژر EP-T4510 v2 سامسونگ همراه با کابل یک متر و ۸۰ سانتی‌متری 5A با کیفیتی به فروش می‌رسد که پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از حداکثر سرعت شارژ گلکسی اس ۲۴ اولترا، این شارژر را نیز بخرید.

با استفاده از شارژر ۴۵ وات سامسونگ، تنها در ۳۰ دقیقه می‌تواند از صفر تا ۶۹ درصد شارژ شود و برای شارژ ۱۰۰ درصد به تنها ۶۵ دقیقه زمان نیاز دارد. با این حال، ۲۰ دقیقه دیگر نیاز است تا گوشی به وضعیت شارژ کامل برسد و دریافت برق از شارژر را متوقف کند. این تأخیر در شارژ شدن کامل پس از نمایش دادن عدد ۱۰۰ درصد، گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra را در بین بدترین گوشی‌ها از نظر اختلاف زمان بین شارژ شدن کامل و نمایش عدد شارژ ۱۰۰ درصد، قرار می‌دهد که اصلا برای سامسونگ وجهه مناسبی ندارد.

سرعت شارژ سامسونگ گلکسی S24 Ultra با اختلاف زیاد، آیفون ۱۵ پرو مکس و با اختلافی کمتر، از گوگل پیکسل ۸ پرو، بیشتر است. با این حال، اگر گوشی‌های چینی را در نظر بگیریم، خواهیم دید که سرعت شارژ پیشرفته‌ترین گوشی تاریخ سامسونگ تا سال ۲۰۲۴، به گرد پای گوشی‌های پرچمدار شیائومی و وان پلاس نیز نمی‌رسد.

در شکل زیر، سرعت شارژ گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب، به تصویر کشیده شده است:

سرعت شارژ s24 اولتراسرعت شارژ s24 اولترا

در بخش آخر بررسی گوشی S24 اولترا از نظر باتری و سرعت شارژ، بد نیست اشاره کنیم که این گوشی از شارژ وایرلسی ۱۵ وات و شارژ معکوس ۴.۵ وات نیز پشتیبانی می‌کند.

بلندی و کیفیت صدای اسپیکرها

در این بخش، به بررسی گوشی S24 اولترا از نظر بلندی و کیفیت صدای اسپیکرها می‌پردازیم. این گوشی پرچمدار سامسونگ مجهز به یک اسپیکر اصلی در قسمت تحتانی است که خروجی آن در لبه پایینی قرار دارد و قطعه گوشی (earpiece) نیز نقش اسپیکر دوم را در سیستم استریو اسپیکر اس ۲۴ اولترا، ایفا می‌کند. البته، هر اسپیکر، کانال مجزای خودش را دارد و در حالت افقی، هر اسپیکر، نقش کانالی را ایفا می‌کند که در آن سمت قرار گرفته است؛ برای مثال، اگر گوشی را طوری در دست خود بگیرد که اسپیکر بالایی در سمت چپ قرار بگیرد، اسپیکر بالایی نقش کانال چپ و اسپیکر پایینی، نقش کانال راست را ایفا می‌کند و بالعکس.

سیستم استریو اسپیکر گلکسی اس ۲۴ اولترا صدای بسیار بلندی دارد و از نظر بلندی صدا مشابه دو عضو دیگر خانواده اس ۲۴ و اعضای خانواده اس ۲۳ است. کیفیت صدا نیز حرف ندارد. با این حال، گوشی‌های آیفون ۱۵ از نظر بلندی و کیفیت صدا به S24 Ultra می‌چربند.

قابلیت‌های شبکه و اتصال گلکسی S24 Ultra

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا، دو سیم کارت می‌خورد و دارای قابلیت اتصال به اینترنت 5G است ولی کانفیگ سیم کارت‌ها در نسخه‌های عرضه شده در بازارهای مختلف، با همدیگر تفاوت دارند؛ هر چند که در اکثر بازارها، این گوشی از دو سیم کارت فیزیکی و یک eSIM پشتیبانی می‌کند اما نسخه‌های دارای تنها یک جای سیم کارت فیزیکی نیز یافت می‌شوند و حتی بعضی نسخه‌ها، تنها دارای قابلیت پشتیبانی از eSIM هستند. در هنگام خرید گوشی سامسونگ گلکسی S24 اولترا، حتما به وضعیت سیم کارت نسخه‌ای که می‌خرید، توجه داشته باشید.

خشاب سیمکارت s24 uLTRAخشاب سیمکارت s24 uLTRA

بر خلاف شایعات منتشر شده در فضای مجازی، اس ۲۴ اولترا مثل دیگر اعضای خانواده اس ۲۴، دارای قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره‌ای نیست. همچنین، مطابق انتظار، این گوشی پرچمدار سامسونگ از هیچ نوع حافظه خارجی مثل SD کارت، پشتیبانی نمی‌کند.

سامسونگ Galaxy S24 Ultra از وای-فای ۷ برای اتصال به شبکه‌های وایرلس بهره می‌برد و بنابراین، امکان استفاده از باند شش گیگاهرتز نیز وجود دارد. این در حالی است که دو عضو دیگر خانواده S24 تنها مجهز به وای-فای 6e هستند.

بلوتوث این گوشی، نسخه ۵.۳ با پشتیبانی از LE است و NFC و UWB نیز موجود هستند اما خبری از FM رادیو و فرستنده IR نیست.

اس ۲۴ اولترا دارای پورت USB-C 3.2 نسل یک با پشتیبانی از Host/OTG است و از پورت نمایش (Display Port) ۱.۲ روی حالت USB Alt نیز پشتیبانی می‌کند. سرعت انتقال داده این پورت USB، برابر با ۵ گیگابایت بر ثانیه است که برای یک گوشی موبایل چندان بد نیست.

مطابق انتظار، این گوشی پرچمدار سامسونگ مجهز به مجموعه گسترده‌ای از سنسورها است. شتاب‌سنج STM LSM6DSV و ژیروسکوپ STM LSM6DSO موجود هستند که احتمالا به صورت واحدی یکپارچه کار می‌کنند. دیگر سنسورها شامل سنسور نوری Sensortek STK33F11، قطب‌نمای AKM AK09918 و فشارسنج STM LPS22DF هستند.

متأسفانه و برخلاف انتظار، سنسور مجاورتی از نوع مجازی و از نوع Samsung Palm Proximity Sensor V2 است. البته این سنسور عملکرد مطمئنی برای خاموش کردن نمایشگر در هنگام تماس‌ها دارد. از نقطه نظر فنی، نوعی سنسور مجاورتی سخت‌افزاری درون گوشی وجود دارد اما اپلیکیشن‌های جانبی به آن دسترسی ندارند. به نظر می‌رسد که تنها اپلیکیشن شماره‌گیر از این سنسور استفاده می‌کند. البته این موضوع، چیز جدیدی نیست و تمامی اعضای خانواده S23 تنها سنسور مجاورتی Samsung Palm Proximity Sensor V2 دارند.

بررسی گوشی S24 Ultra از نظر نرم‌افزاری

خانواده S24 با جدیدترین رابط کاربری اندروید یعنی One UI 6.1 بر بستر اندروید ۱۴ وارد بازار شده‌اند. این نسخه از رابط کاربری One UI تغییرات بسیار زیادی در مقایسه با One UI 6.0 نشان می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها اضافه شدن هوش مصنوعی گلکسی یا Galaxy AI است که امید می‌رود تا به مدل‌های پایین‌تر گوشی‌های سامسونگ نیز راه پیدا کند.

گوشی‌های خانواده اس ۲۴ تا هفت سال، بروزرسانی‌های اصلی سیستم عامل، رابط کاربری و پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کنند که در مقایسه با پرچمداران خانواده اس ۲۳، دو سال بیشتر است و مدت زمان بسیار زیادی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود تا پشتیبانی نرم‌افزاری این گوشی‌های سامسونگ در اندروید ۲۱ به پایان برد. البته، این گوشی‌های موبایل پرچمدار سامسونگ می‌توانند مدت‌ها بیش از آن زمان نیز به کار خود ادامه دهند و شاید فقط پس از چندین سال، نیازمند جایگزینی باتری باشند.

لاک اسکرین و صفحه نمایش همیشه روشن

بررسی گوشی S24 اولترا از نظر رابط کاربری نشان می‌دهد که لاک اسکرین تغییر چندانی در مقایسه با گذشته نداشته است اما صفحه نمایش همیشه روش (Always-on-Display) تغییرات چشمگیری نشان می‌دهد. در One UI 6.1، صفحه نمایش همیشه روشن، والپیپر و ویجت‌ها را نمایش می‌دهد که در نسل‌های پیشین مشاهده نمی‌شد.

لاک اسکرین S24 اولترالاک اسکرین S24 اولترا

اضافه شدن اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری سریع (Quick Share) به اندروید

در حالی که در نسخه‌های قبلی رابط کاربری One UI، اپلیکیشن Quick Share یا همان «به اشتراک‌گذاری سریع»، اپلیکیشنی پیش‌فرض در سیستم عامل اندروید محسوب نمی‌شد اما در One UI 6.1 به صورت پیش‌فرض در گوشی یافت می‌شود و جایگزین Nearby Share، اپلیکیشن پیشین سامسونگ برای به اشتراک‌گذاری همتا به همتای محتوا، شده است.

به نظر می‌رسد که سامسونگ و گوگل، همکاری نزدیکی را با همدیگر آغار کرده‌اند و از اول فوریه ۲۰۲۴، در حال جایگزین کردن اپلیکیشن Nearby Share در دستگاه‌های سامسونگ با اپلیکیشن Quick Share هستند.

‌Super HDR و قابلیت‌های پیشرفته عکاسی و فیلمبرداری

تقریبا گوشی‌های پرچمدار سامسونگ که در چند سال اخیر وارد بازار شده‌اند از Super HDR پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت، با بهینه‌سازی کنتراست رنگ در نقاط سایه و روشن در تصاویر، نتایجی واقعی‌تر ایجاد می‌کند. البته، شما می‌توانید نتایج به دست آمده را در اپلیکیشن گالری سامسونگ ببینید (گاهی اوقات نیازمند تقویت روشنایی نمایشگر است).

در One UI 6.1، قابلیت‌های Samsung’s Nightography و پایدارسازی پیشرفته ویدئو در دوربین اینستاگرام، واتس‌اپ، تیک تاک و اسنپ چت موجود هستند. البته، اینستاگرام از Super HDR نیز پشتیبانی می‌کند و بنابراین، امکان آپلود کردن عکس‌های Super HDR در اینستاگرام وجود دارد و کاربرانی که دستگاهی سازگار داشته باشند، می‌توانند آن‌ تصاویر را با کیفیت Super HDR در اینستاگرام خود ببینند. البته، هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نشده است که بدانیم منظور سامسونگ از دستگاه‌های سازگار چیست اما احتمالا، Super HDR سامسونگ بر اساس Ultra HDR گوگل کار می‌کند و احتمالا کاربران اینستاگرام که دستگاه‌های موبایل غیر از سامسونگ نیز دارند، می‌توانند تصاویر منتشر شده در اینستاگرام با کیفیت Super HDR را ببینند. همچنین، اینستاگرام، عکس‌های متحرک (Motion Photos) سامسونگ را در One UI 6.1 به ویدئوهای کوتاه تبدیل می‌کند تا آپلود کردن آن‌ها راحت‌تر شود.

هوش مصنوعی گلکسی

سامسونگ با معرفی رابط کاربری One UI 6.1 در خانواده اس ۲۴ از قابلیت جدیدی به نام هوش مصنوعی گلکسی یا Galaxy AI رونمایی کرد که به ادعای سامسونگ، این گوشی‌ها را به هوشمندترین دستگاه‌های موبایل ساخته شده تاکنون تبدیل می‌کند. با اینکه بسیاری از بعضی از قابلیت‌های Galaxy AI فقط منحصر به سری اس ۲۴ هستند اما بسیاری از قابلیت‌های آن با آپدیت‌های بعدی One UI به مدل‌های پایین‌تر نیز راه پیدا خواهند کرد.

هوش مصنوعی سامسونگ s24هوش مصنوعی سامسونگ s24

از جمله قابلیت‌های Galaxy AI می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت Circle to search: این قابلیت بدین صورت کار می‌کند که اگر کاربر بخواهد تنها یکی از آیتم‌های موجود در یک عکس را سرچ کند، تنها کافی است که یک حلقه دور آن آیتم بکشد. پس از شناسایی آیتم، می‌توانید با ترکیبی از جستجوی تصویری و جستجوی متنی به نتایج دقیق‌تری برسید. این قابلیت، برای جستجوی کلمات و متن‌ها نیز کاربرد دارد و برای جستجوی یک کلمه در یک تصویر، فقط کافی است که دور آن خط بکشید.
  • دستیار نوشتاری: سامسونگ قابلیتی تحت دستیار نوشتاری (writing assistant) را در One UI 6.1 معرفی کرده است که خودش شامل تعداد زیادی قابلیت متنوع می‌شود. این قابلیت‌ها از هوش مصنوعی جمینی گوگل و هوش مصنوعی LLM استفاده می‌کنند و برای استفاده از آن‌ها کافی است که در منوی تنظیمات، گزینه Advanced intelligence یا هوش پیشرفته را فعال کنید. این قابلیت اکنون به چندین زبان مختلف کار می‌کند اما فعلا خبری از فارسی نیست. از قابلیت‌های دستیار نوشتاری سامسونگ می‌توان به بررسی گرامر و املای کلمات نوشته شده و ترجمه فوری چت‌ها اشاره کرد.
  • فوتوموجی: قابلیت فوتوموجی تنها درون اپلیکیشن پیام‌رسان خود اندروید کار می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید سوژه‌‌ای در یک تصویر را به ایموجی تبدیل و آن را برای دوست خود ارسال کنید. البته این قابلیت منحصر به گوشي‌های خانواده S24 نیست.
  • ترجمه زنده (تماس‌ها): دیگر قابلیت هوش مصنوعی سامسونگ که خیلی کاربردی به نظر می‌رسد، قابلیت ترجمه زنده تماس‌های تلفنی است؛ تصور کنید که می‌خواهید به صورت تلفنی با فردی چینی که تسلطی به زبان انگلیسی ندارد، صحبت کنید. در این حالت، می‌توانید با فعال کردن قابلیت ترجمه زنده در اپلیکیشن تماس گوشی سامسونگ خود، ترجمه همزمان صحبت‌های آن فرد را به زبان دلخواه خود به صورت متنی در اپلیکیشن تماس گوشی ببینید یا به صورت صوتی بشنوید. البته، این قابلیت نیز فعلا از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. همچنین، می‌توانید صدای فرد آن طرف خط را قطع کنید و فقط ترجمه صحبت‌های او را بشنوید. این قابلیت به صورت معکوس نیز کار می‌کند و می‌تواند صحبت‌های شما را برای فردی که آن سوی خط است، ترجمه کند.

پشتیبانی از قلم S

اعضای خانواده S24 از نظر نرم‌افزاری هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند و هر سه آن‌ها از Galaxy AI برخوردار هستند. تنها تفاوت نرم‌افزاری مهمی که می‌توان در بین اعضای این خانواده به آن اشاره کرد، پشتیبانی از قلم S در گلکسی اس ۲۴ اولترا است که در اس ۲۴ معمولی و اس ۲۴ پلاس دیده نمی‌شود.

قلم s سامسونگ اس ۲۴قلم s سامسونگ اس ۲۴

به روال چندین نسل گذشته، این قلم S از نوع فعال است و باتری، ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و بلوتوث دارد که اتصال به گوشی از فاصله چندین متری را فراهم می‌آورد و بنابراین، نه تنها می‌توان از آن به عنوان ریموت دوربین استفاده کرد، بلکه قابلیت‌های Air Actions نیز دارد که شامل مجموعه‌ای از حرکت‌ها برای اجرای عملیات مختلف در اپلیکیشن‌های مختلف گوشی شامل گالری، مرورگرها و البته دوربین است. گذشته از این‌ها، قلم S گلکسی S24 Ultra تمامی قابلیت‌های معمولی که کاربران انتظار دارند را دارد؛ با استفاده از این قلم می‌توانید روی گوشی خود دست‌نویسی و نقاشی کنید و البته قابلیت شناسایی دست‌خط بیش از ۱۰۰ زبان دنیا را دارد. در کل می‌توان گفت که این قلم S هیچ تفاوتی با قلم S همراه با گلکسی S23 Ultra ندارد.

بررسی تراشه و توان پردازشی گلکسی اس ۲۴ اولترا

در این بخش به بررسی گوشی S24 اولترا از نظر تراشه و توان پردازشی می‌پردازیم. در حالی که هر دو گوشی اس ۲۴ معمولی و اس ۲۴ پلاس دارای نسخه‌های اگزینوس و اسنپدراگون هستند، اس ۲۴ اولترا فقط با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به بازار عرضه شده است. این تراشه فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC N4P دارد و کوالکام آن را به صورت اختصاصی برای سامسونگ طراحی کرده است، به طوری که نرخ ساعت تراشه به کار رفته در گوشی‌های سامسونگ، از نرخ ساعت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استاندارد که در گوشی‌های دیگر یافت می‌شود، بالاتر است.

پردازنده مرکزی یا CPU از یک هسته اصلی کورتکس X4 با نرخ ساعت معرکه ۳.۴ گیگاهرتز، سه هسته کورتکس A720 با نرخ ساعت بالای ۳.۱۵ گیگاهرتز، دو هسته کورتکس ۷۲۰ با نرخ ساعت پایین‌تر ۲.۹۶ گیگاهرتز و دو هسته کورتکس A520 با نرخ ساعت ۲.۲۷ گیگاهرتز تشکیل شده است. این در حالی است که تراشه استاندارد اسنپدراگون ۸ نسل ۳، دارای دو هسته کورتکس A520 با نرخ ساعت ۲.۲۶ گیگاهرتز است که نباید تفاوت قابل توجهی در توان پردازشی ایجاد کند اما باید به آن اشاره شود.

پردازنده گرافیکی (gpu) به کار رفته در این تراشه آخرین مدل کوالکام، Adreno 750 با نرخ ساعت یک گیگاهرتز است که عملکردی مشابه با Xclipse 940 در اگزینوس ۲۴۰۰ و Immortalis-G720 MC12 در MediaTek Dimensity 9300 دارد.

این تراشه همراه با رم ۴۸۰۰ مگاهرتز LPDDR5X که در تمامی نسخه‌های S24 Ultra دارای حافظه ۱۲ گیگابایت است، کار می‌کند. گلکسی اس ۲۴ اولترا در سه نسخه دارای حافظه ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت از نوع UFS 4.0 به بازار عرضه شده است.

بررسی تراشه و توان پردازشی این گوشی پرچمدار سامسونگ را با چندین تست بنچ‌مارک آغاز می‌کنیم. در شکل‌هایی که در زیر ارائه شده‌اند، شاهد حضور دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در رتبه‌های بالا و پایین نتایج تست‌های بنچ‌مارک هستیم.

هر دو گوشی ROG Phone 8 Pro و OnePlus 12 تمایل دارند تا در پروفایل عملکردی پیش‌فرض خود در حالت ذخیره انرژی یا power-saving قرار بگیرند. در مقابل، گوشی Galaxy S24 Ultra به خوبی از توان تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده می‌کند. البته، فراموش نکنید که این گوشی از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مخصوص خودش برخوردار است که نرخ ساعتی کمی بالاتر از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استاندارد دارد. این تفاوت، خودش را در نتایج تست GeekBench 6 تک-هسته و چند-هسته در مقایسه با گوشی ریلمی GT5 Pro که از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استاندارد برخوردار است، نشان می‌دهد.

در زیر می‌توانید نتیجه تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی S24 اولترا در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 6 تک-هسته s24 ultraتست GeekBench 6 تک-هسته s24 ultra

همچنین، در زیر می‌توانید نتیجه تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی S24 اولترا در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 6 چند-هسته s24 ultraتست GeekBench 6 چند-هسته s24 ultra

گذشته از تفاوت‌های جزئی در امتیازهای به دست آمده در تست GeekBench 6، می‌توانیم ببینیم که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به کار رفته در گلکسی اس ۲۴ اولترا عملکردی مشابه یا حتی بهتر از تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ ساخته شده توسط خود سامسونگ دارد. البته، تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۹۳۰۰ از نظر عملکرد چند-هسته کمی برتر است اما از نظر عملکرد تک-هسته قافیه را واگذار می‌کند و تراشه‌های بیونیک A16 و A17 اپل به کار رفته در سری آیفون ۱۵، در صدر جدول نتایج تست‌های تک-هسته قرار می‌گیرند.

تست AnTuTu نوعی بنچ‌مارک ترکیبی است که به غیر از توان پردازشی CPU، چیزهای دیگر مثل GPU و سرعت حافظه را نز در نظر می‌گیرد و گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در جدول نتایج این تست، تقریبا در جایی مورد انتظار و در حد وسط دیگر دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ قرار می‌گیرد.

در زیر می‌توانید نتیجه تست AnTuTu 10 را برای گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست antutu اس ۲۴ اولتراتست antutu اس ۲۴ اولترا

در این تست نیز می‌بینیم که تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ به کار رفته در اس ۲۴ معمولی و اس ۲۴ پلاس، چندان فاصله‌ای با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ اس ۲۴ اولترا ندارد و بعید است که در استفاده واقعی، تفاوتی بین این تراشه‌ها دیده شود.

در بخش آخر بررسی گوشی S24 اولترا از نظر تراشه و توان پردازشی، نتایج تست‌های GPU و بنچ‌مارک 3DMark را بررسی می‌کنیم. این گوشی پرچمدار سامسونگ هم در رزولوشن پیش‌فرض FHD+ و هم در رزولوشن حداکثر QHD+ در این تست‌ها بررسی شده است. با این حال، از آن‌جایی که تست‌های 3Dmark، پردازش گرافیکی را در حالت نمایشگر خاموش می‌سنجند، تفاوتی در نتایج تست‌های انجام شده در این دو رزولوشن مختلف وجود ندارد.

می‌توان گفت که گلکسی S24 اولترا همراه با پردازنده گرافیکی Adreno 750 آن، تقریبا در تمامی تست‌های پردازش گرافیکی، رتبه برتر را در مقایسه با گوشی‌های رقیب دارد اما بسیار نزدیک به پردازنده گرافیکی Immortalis-G720 MC12 درون تراشه MediaTek Dimensity 9300 است.

با در نظر گرفتن بازتولید گرافیکی رستر همیشگی، به نظر می‌رسد که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به کار رفته در گلکسی S24 Ultra، برتری قابل توجهی نسبت به تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ مجهز به پردازنده گرافیکی Xclipse 940 دارد.

در زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark (offscreen) Wild Life (1440p) گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا را در مقایسه با چندین گوشی رقیب ببینید:

تست 3DMark (offscreen) Wild Life (1440p) گوشی گلکسی اس ۲۴ اولتراتست 3DMark (offscreen) Wild Life (1440p) گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا

در زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark (offscreen) Wild Life Extreme (2160p) گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا را در مقایسه با چندین گوشی رقیب ببینید:

تست 3DMark (offscreen) Wild Life Extreme (2160p) گوشی گلکسی اس ۲۴ اولتراتست 3DMark (offscreen) Wild Life Extreme (2160p) گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا

در زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark (offscreen) Solar Bay (1440p) گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا را در مقایسه با چندین گوشی رقیب ببینید:

تست 3DMark (offscreen) Solar Bay (1440p) گوشی گلکسی اس ۲۴ اولتراتست 3DMark (offscreen) Solar Bay (1440p) گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا

سامسونگ، حجره خنک‌کننده خودش را در گوشی‌های خانواده S24 ارتقاء بخشیده است. مهم‌ترین تفاوت این حجره خنک‌کننده در مقایسه با سازه مشابه به کار رفته در گلکسی S23 Ultra، اندازه ۱.۹ برابری آن است که به نظر می‌رسد روشی برای انتشار حرارت بیشتر تولید شده توسط تراشه جدید باشد و ظاهرا سبب بهبود پایداری پردازشی نمی‌شود.

تست‌های پایداری پردازشی نشان می‌دهد که گلکسی S24 Ultra در تنها یک ساعت، ۴۷ درصد از توان پردازشی خودش را تحت تست‌های گازدهی 3DMark از دست می‌دهد که حتی از S24 معمولی، S24 پلاس و S23 اولترا، بدتر است.

البته، تست گازدهی CPU چندان بد نیست و در یک ساعت، تنها ۳۵ درصد از توان پردازشی CPU تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به کار رفته در گلکسی اس ۲۴ اولترا از دست می‌رود که هنوز هم فاصله زیادی تا نتیجه ایده آل دارد. تنها مشاهده مثبت در تست‌های گازدهی تراشه این بود که گوشی هرگز آنقدر گرم نشد که دست کاربر را اذیت کند.

بررسی سیستم دوربین گلکسی اس ۲۴ اولترا

شرکت سامسونگ، تغییرات زیادی در سیستم دوربین مدل اولترا سری S ایجاد نکرده اما این سیستم بدون تغییر نیز نبوده است و بهبودهای در آن می‌بینیم که مهم‌ترین آن‌ها جایگزین شدن دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۱۰ برابری با دوربینی با قابلیت زوم اپتیکی ۵ برابری ولی سنسوری بزرگ‌تر و دیافراگمی بازتر است. دیگر بخش‌های سیستم دوربین، بدون تغییر از گلکسی اس ۲۳ اولترا آمده است که شامل دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی با فرایند پیکسل باینینگ ۱۶ به یک و تنها دوربین اولتراواید دارای قابلیت فوکوس خودکار در بین گوشی‌های سامسونگ می‌شود.

دوربین سامسونگ s24 ultraدوربین سامسونگ s24 ultra

نه اینکه بگوییم دوربین اولتراواید دوربین خوبی نیست اما در مقایسه با دوربین متناظر در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس و تقریبا هر گوشی دیگری در این سطح، سنسور کوچک‌تری دارد.

دوربین تله‌فوتو دارای قابلیت زوم اپتیکی نیز سنسوری کوچک دارد اما از آن‌جایی که برای زوم بیشتر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، نمی‌توان ایرادی به اندازه نسبتا کوچک سنسور آن گرفت. اما اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به مشخصات هر کدام از ماژول‌های دوربین گلکسی S24 Ultra داشته باشیم.

دوربین اصلی مجهز به سنسوری 1/3 اینچی از نوع Samsung Isocell HP2 با پیکسل‌های ۰.۶ میکرومتری و رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل است که در پشت لنزی ۲۳ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.7 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و پایدارسازی اپتیکی تصویر قرار گرفته است. در جلوی سنسور، فیلتری رنگی قرار دارد که هر ۱۲ پیکسل را یکی می‌کند و پیکسل‌هایی ۲.۴ میکرومتری می‌سازد. این دوربین می‌تواند با کیفیت‌های 8K@30fps و 4K@60fps فیلمبرداری کند.

دوربین اولتراواید مجهز به سنسوری 1/2.55 اینچی از نوع Sony IMX563 با پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری و رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل است که در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز قرار دارد. این دوربین می‌تواند با کیفیت 4K@60fps فیلمبرداری کند.
دوربین تله‌فوتو مجهز به سنسوری 1/3.52 اینچی از نوع Sony IMX754با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری و رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل است که در پشت لنزی ۶۷ میلی متری (زوم اپتیکی ۳ برابری) با گشودگی دیافراگم f/2.2 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و پایدارسازی اپتیکی تصویر قرار دارد. این دوربین می‌تواند با کیفیت 4K@60fps فیلمبرداری کند.

دوربین پریسکوپی مجهز به سنسوری 1/2.52 اینچی از نوع Sony IMX854با پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری و رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل است که در پشت لنزی ۱۱۱ میلی متری (زوم اپتیکی ۵ برابری) با گشودگی دیافراگم f/3.4 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و پایدارسازی اپتیکی تصویر قرار دارد. این دوربین می‌تواند با کیفیت 8K@60fps فیلمبرداری کند.

با اینکه اپلیکیشن دوربین برای یک گوشی سامسونگ که کمرافون محسوب نمی‌شود، بسیار خوب است اما نقطه ضعف‌هایی، به ویژه در فوکوس کردن روی سوژه‌های نزیک برای گرفتن کلوزآپ‌ها و عکاسی ماکرو وجود دارد زیرا وقتی به حداقل فاصله فوکوس یک دوربین می‌رسد، به صورت خودکار به دوربین دیگری می‌رود. با اینکه امکان غیر فعال کردن این رفتار برای دوربین‌های اصلی و اولتراواید وجود دارد اما نمی‌توان این رفتار را برای دوربین‌های پریسکوپی و تله‌فوتو غیر فعال کرد. به غیر از این مورد، مابقی رابط کاربری اپلیکیشن دوربین، شبیه دیگر گوشی‌های سامسونگ است و چیز جدیدی ندارد.

بررسی کیفیت عکس Sumsung Galaxy S24 Ultra در نور روز

بررسی گوشی S24 اولترا از نظر کیفیت عکاسی و فیلمبرداری را با نقد و بررسی کیفیت عکس‌های آن در نور روز شروع می‌کنیم. مطابق انتظار، دوربین اصلی در نور روز، عکس‌های معرکه‌ای می‌گیرد که سرشار از جزئیات هستند و بازتولید آن‌ها تا حدی طبیعی است (قطعا بسیار طبیعی‌تر از عکس‌های دوربین اصلی اس ۲۳ اولترا در نور روز است). البته، پردازش تصویر در مدل اولترا خانواده S24 به اندازه دو مدل معمولی و پلاس، کاهش پیدا نکرده است و همچنان شاهد شفاف‌سازی متوسط هستم. بعضی از کاربران بر این باورند که این عکس‌ها، بسیار صاف‌تر از چیزی هستند که باید باشند.

به غیر از تغییر در بازتولید عکس‌ها، شاهده کاهشی در اشباع رنگ نیز هستیم که البته به معنی خسته‌کننده بودن و رنگ و رو رفته بودن عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی اس ۲۴ اولترا در نور روز نیست اما در مقایسه با نسل پیشین، اشباع کمتری دارند و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی s24 اولترا در نور روزنمونه عکس دوربین اصلی s24 اولترا در نور روز

گذشته از تغییرات گفته شده در بازتولید تصویر و اشباع رنگ، کیفیت این عکس‌ها در حالت پیش‌فرض به قدری زیاد است که جای هیچ نقدی را باقی نمی‌گذارد.

ما قابلیت Expert RAW (عکاسی خام حرفه‌ای) را نیز تست کردیم ولی به بررسی فایل‌های RAW به دست آمده نپرداختیم و فقط می‌خواستیم ببینیم که آیا امکان گرفتن عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی با فرمت JPEG وجود دارد یا نه که وجود داشت. این قابلیت در حالت عکاسی معمولی وجود ندارد. شاید بتوانیم خودمان را قانع کنیم که عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی JPEG از جزئیات زیادی برخوردار هستند اما بازتولید جزئیات بسیار ناهموار و پیکسلی است و اصلا جالب نیست. حالت پیش‌فرض در DNG نیز کمکی به حل این مشکل نمی‌کند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی Expert RAW گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در نور روز را ببینید:

نمونه عکس۲۴ مگاپیکسلی s24 اولترا در نور روز با دوربین اصلی نمونه عکس۲۴ مگاپیکسلی s24 اولترا در نور روز با دوربین اصلی

چیز زیادی در مورد عکس‌های دارای رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل نمی‌توان گفت اما حالت ۵۰ مگاپیکسلی جالب است. جزئیات این عکس‌ها نیز مثل عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی، کمی مصنوعی به نظر می‌رسد اما در اینجا، میزان جزئیات کمی بیشتر است که اگرچه در کاربردهای معمولی مثل به اشتراک‌گذاری عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی اهمیت ندارد اما برای کاربردهایی مثل چاپ کردن عکس‌ها در مقیاس بزرگ، می‌تواند مفید باشد.

دوربین تله‌فوتو اول گوشی سامسونگ گلکسی S24 اولترا که performer نامیده می‌شود و زوم ۳ برابری دارد، عکس‌های خیلی خوبی در نور روز می‌گیرد. مثل عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی، شاهد تغییراتی در بازتولید تصویر و اشباع رنگ هستیم.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین تله‌فوتو اول (زوم سه برابری) گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در نور روز را ببینید:

نمونه عکس زوم ۳ برابر اس ۲۴ اولترا در روزنمونه عکس زوم ۳ برابر اس ۲۴ اولترا در روز

در کل می‌توان گفت که عکس‌های تله‌فوتو دارای زوم ۳ برابری دارای کیفیت بسیار خوب و نویز بسیار اندکی در سطوح یکنواخت مثل آسمان هستند. محدوده داینامیک، چه در هنگام عکاسی در فضای باز و چه در هنگام عکاسی در فضای بسته، عالی است و حتی در حالت پرتره، تصاویر دارای نور پس‌زمینه، به خوبی بازتولید می‌شوند.

دوربین تله‌فوتو دوم که دوربین پریسکوپی هم نامیده می‌شود، بر خلاف نسل‌های پیشین مدل اولترا در سری S سامسونگ، به جای زوم اپتیکی ۱۰ برابری، دارای قابلیت زوم اپتیکی ۵ برابری است و برخلاف چیزی که ممکن است در ابتدا به نظر برسد، نه تنها نسبت به نسل‌های پیشین افت نکرده، بلکه حتی بهتر هم شده است.

در حالی که دوربین پریسکوپی نسل‌های پیشین، قابلیت زوم اپتیکی ۱۰ برابری داشت اما سنسور آن خیلی کوچک‌تر بود و رزولوشن آن از ۱۰ مگاپیکسل فراتر نمی‌رفت. در مقابل، دوربین پریسکوپی جدید S24 اولترا با ترکیب سنسوری بزرگ با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل و لنزی با قابلیت زوم اپتیکی ۵ برابری و دیافراگم بازتر، نه تنها می‌تواند عکس‌های بسیار بهتری در زوم ۵ برابری بگیرد، بلکه حتی عکس‌های دارای زوم ۱۰ برابری آن نیز چیزی کم از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۱۰ برابری دوربین پریسکوپی نسل‌های پیشین ندارند.

عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۵ برابری که با این دوربین معرکه گرفته می‌شوند، جزئیات بسیار زیاد و نویز بسیار کمی حتی در ایزو پایین دارند. البته، وقتی در نور ضعیف‌تر و در محیط بسته عکاسی می‌کنید و ایزو کمی افزایش پیدا می‌کند، کمی نویز در عکس‌ها ظاهر می‌شود که البته چیز مهمی نیست. محدوده داینامیک و بازتولید رنگ این عکس‌ها نیز حرف ندارد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین تله‌فوتو دوم (زوم پنج برابری) گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در نور روز را ببینید:

نمونه عکس زوم پنج برابر اس ۲۴ اولترا در روزنمونه عکس زوم پنج برابر اس ۲۴ اولترا در روز

همچنین، در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با زوم ۱۰ برابری با گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در نور روز را در مقایسه با یکی از عکس‌های گرفته شده با زوم ۱۰ برابری با گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultra در شرایط مشابه ببینید (عکس بالا با S24 اولترا و عکس پایین با S23 اولترا گرفته شده است):

نمونه عکس زوم ۱۰ برابر اس ۲۴ اولترا در روزنمونه عکس زوم ۱۰ برابر اس ۲۴ اولترا در روز

نمونه عکس اس ۲۳ اولترا زوم ۱۰ برابر در روزنمونه عکس اس ۲۳ اولترا زوم ۱۰ برابر در روز

 

عکس‌های دارای زوم ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۴ اولترا نیز مثل عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۵ برابری از جزئیات بسیار بالا و نویز بسیار پایینی برخوردار و حتی شاید اندکی از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۱۰ برابری اس ۲۳ اولترا بهتر هستند. اگر به خودتان زحمت بدهید و زوم را روی ۹.۸ یا ۹.۹ برابر قرار دهید، عکس‌های خیلی بهتری در مقایسه با عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۱۰ برابری اس ۲۳ اولترا خواهید گرفت که پردازشی طبیعی‌تر، جزئیات بیشتر و نویز کمتری دارند اما درست وقتی که میزان زوم از ۱۰ برابر بیشتر شود، این برتری از دست می‌رود.

سوال اینجا است که اگر عکس‌های دارای زوم ۹.۹ برابری، بسیار بهتر از عکس‌های دارای زوم ۱۰ برابری هستند، چرا سامسونگ نام زوم ۱۰ برابری را برای آن‌ها انتخاب نکرده است. احتمالا این اختلاف در کیفیت عکس‌ها به دلیل نحوه کراپ شدن اطلاعات سنسور ۵۰ مگاپیکسلی و ایجاد عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی در زوم دو برابر در مقایسه با زوم اپتیکی ۵ برابری است و باید دید که آیا سامسونگ می‌تواند در آپدیت‌های نرم‌افزاری بعدی، این مشکل را حل کند تا عکس‌هایی با زوم ۱۰ برابری بهتر خلق شوند.

پیش از این در رابطه با رفتار تغییر خودکار دوربین در هنگام فوکوس کردن روی سوژه‌های نزدیک صحبت کردیم و گفتیم که هیچ روش مستقیمی در تنظیمات اپلیکیشن دوربین برای غیر فعال کردن این رفتار در دوربین‌های تله‌فوتو و پریسکوپی وجود ندارد اما می‌توانید با عکاسی در حالت حرفه‌ای (حالت پرو یا Pro) یا عکاسی در حالت Expert RAW از بروز این رفتار، جلوگیری کنید. همچنین، می‌توانید اپلیکیشن دستیار دوربین (Camera Assistant) را از گلکسی استور نصب و این رفتار را غیر فعال کنید.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های کلوزآپ گرفته شده با دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۵ برابری گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra را ببینید:

عکس کلوزآپ اس ۲۴ اولتراعکس کلوزآپ اس ۲۴ اولترا

حالا نوبت بررسی عکس‌های اولتراواید است. دوربین اولتراواید گوشی Samsung Galaxy S24 Ultra نسبت به دوربین متناظر در S24 Ultra هیچ تغییری نشان نمی‌دهد و عملا، همان دوربین است. بنابراین، عکس‌های گرفته شده با این دوربین نیز تفاوت چندانی نشان نمی‌دهند. البته، بازتولید جزئیات در مقایسه با نسل پیشین، کمی بهتر است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا در نور روز را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید اس ۲۴ اولترا در روزنمونه عکس اولتراواید اس ۲۴ اولترا در روز

مثل نسل‌های پیشین سری S، مدل اولترا تنها گوشی سامسونگ مجهز به دوربین اولتراواید دارای قابلیت فوکوس خودکار است و بنابراین، می‌توانید از آن برای عکاسی از سوژه‌های نزدیک با فوکوس عالی استفاده کنید. از دیگر جنبه‌ها، مثل گذشته، دوربین اولتراواید مدل اولترا، لایق بهبودهای قابل توجهی به نظر می‌رسد.

دوربین سلفی به کار رفته در خانواده گلکسی S24 همان دوربین به کار رفته در خانواده گلکسی S23 اولترا است که البته موردی ندارد زیرا این دوربین می‌تواند سلفی‌های بسیار خوبی در مقایسه با گوشی‌های رقیب بگیرد.

میزان جزئیات عکس‌های سلفی بسیار بالا است و نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود. رنگ پوست نزدیک به واقعیت و بازتولید رنگ عالی در کنار محدوده داینامیک گسترده کافی است که این سلفی‌ها را عکس‌های خیلی خوبی بنامیم. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا در نور روز را ببینید:

نمونه عکس سلفی اس ۲۴ اولترانمونه عکس سلفی اس ۲۴ اولترا

بررسی گوشی S24 اولترا از نظر کیفیت عکاسی در شب

گوشی‌های خانواده گلکسی اس ۲۴، عکس‌های حالت شب خودکار و حالت شب اختصاصی را به گونه‌ای متفاوت، پردازش می‌کنند. بسیاری از گوشی‌های رقیب رویکردی را در پیش گرفته‌اند که منجر به تشابه کامل عکس‌های گرفته شده در حالت شب خودکار و عکس‌های گرفته شده در حالت شب اختصاصی می‌شود که از نقطه نظر کاربردی، رویکرد مطلوبی به نظر می‌رسد اما هیچ کس بدش نمی‌آید که به جای یک گزینه، دو گزینه پیش رویش داشته باشد. بنابراین، سامسونگ رویکردی کاملا متفاوت اتخاذ کرده است و گوشی‌های خانواده S24 عکس‌های دارای حالت شب خودکار را خیلی پردازش نمی‌کنند اما حالت شب اختصاصی، تحت پردازش سنگینی قرار می‌گیرد.

دوربین اصلی در حالت عکس معمولی (Photo) که در نور ضعیف، حالت شب خودکار را فعال می‌کند، عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد که نوردهی متعادل و محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند. سایه‌ها در این عکس‌ها معرکه هستند و هیچ اثری از انفجار نور در نقاط روشن تصویر دیده نمی‌شود. همچنین، بازتولید رنگ‌ها نیز خیلی خوب انجام می‌شود و این عکس‌ها از اشباع رنگ خوبی برخوردار هستند و تعادل سفید عالی دارند.

گذشته از این‌ها، میزان جزئیات در عکس‌های گرفته شده با حالت شب خودکار گلکسی اس ۲۴ اولترا نیز خوب است و با شفاف‌سازی محتاطانه، به صورتی کاملا طبیعی بازتولید می‌شوند. البته، کمی نویز در سایه‌ها دیده می‌شود که با توجه به شفاف‌سازی متعادل برای حفظ جزئیات طبیعی، کاملا قابل پذیرش است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دوربین اصلی گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra در نور ضعیف و در حالت شب خودکار را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۴ اولترا در شبنمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۴ اولترا در شب

حالت شب اختصاصی سبب تغییراتی در این عکس‌ها می‌شود و اینطور به نظر می‌رسد که به جای اضافه کردن چیزی به عکس‌ها، چیزهایی از آن‌ها کم می‌کند! گستره رنگی هیچ تغییری نشان نمی‌دهد و تنها در صحنه‌های دارای کنتراست زیاد ممکن است بهبود خفیفی داشته باشد. مهم‌ترین تغییر در میزان نویز و بازتولید جزئیات دیده می‌شود و شاهد شفاف‌سازی بیشتری هستیم که جزئیات را کاهش می‌دهد ولی نویز را نیز از بین می‌برد. در کل، شاید اگر از حالت شب اختصاصی برای عکاسی با دوربین اصلی استفاده نکنید، عکس‌های بهتری بگیرید. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دوربین اصلی گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra در نور ضعیف و در حالت شب اختصاصی را ببینید:

نمونه عکس حالت شب دوربین اصلی s24-ultraنمونه عکس حالت شب دوربین اصلی s24-ultra

اینطور به نظر می‌رسد که حالت شب گلکسی اس ۲۴ اولترا در مقایسه با گلکسی اس ۲۳ اولترا کمی بهتر است و اگرچه به دلیل کاهش نویز خفیف‌تر، نویز بیشتری بر جای می‌گذارد اما جزئیات بیشتری خلق می‌کند. از سوی دیگر، عکس‌هایی که با دوربین اصلی S24 Ultra در شب گرفته می‌شوند، در کل، کیفیت بهتری از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی S24 Plus دارند که قطعا به دلیل سخت‌افزارهای بهتر آن است؛ هر چند که عکس‌های S24 Plus نیز خیلی خوب هستند.

دوربین تله‌فوتو دارای زوم اپتیکی ۳ برابری گلکسی S24 Ultra عملکردی تحسین‌برانگیز در تاریکی دارد و بسیار بهتر از دوربین متناظر در S24 Plus است؛ هر چند که هر دو گوشی از دوربین مشابهی برخوردار هستند. این تفاوت می‌تواند به دلیل اختلاف در تراشه‌ها باشد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۳ برابری گرفته شده با گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra در نور ضعیف و با حالت شب خودکار را ببینید:

نمونه عکس زوم ۳ برابر s24 اولترا در شبنمونه عکس زوم ۳ برابر s24 اولترا در شب

در کل می‌توان گفت که این عکس‌ها به طور تعجب‌آوری خوب هستند. جزئیات در صحنه‌های دارای نوردهی ملایم، بسیار زیاد و محدوده داینامیک بسیار گسترده است. همچنین، قابلیت تعادل سفید خودکار نیز در نوردهی پیچیده، عملکرد خوبی دارد.

فعال کردن حالت شب اختصاصی، تعادل در پردازش تصویر را تغییر می‌دهد و در تلاش برای حذف کامل نویز، بعضی از جزئیات را نیز حذف می‌کند و تصویر را بسیار شفاف می‌سازد. ترجیح بر این است که از حالت شب اختصاصی استفاده نکنید؛ مگر اینکه محیط بسیار تاریک یا صحنه کنتراست زیادی داشته باشد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۳ برابری گرفته شده با گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra در نور ضعیف و با حالت شب اختصاصی را ببینید:

نمونه عکس زوم ۳ برابر اس ۲۴ اولترا در شب با حالت شبنمونه عکس زوم ۳ برابر اس ۲۴ اولترا در شب با حالت شب

دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۵ برابری نیز عکس‌های بسیار باکیفیتی در نور ضعیف می‌گیرد و حسابی می‌توانیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم. جزئیات بسیار زیاد و نویز پایین از ویژگی‌های عکس‌هایی است که با این دوربین در طول شب و بدون استفاده از حالت اختصاصی گرفته می‌شوند. نوردهی این عکس‌ها بسیار خوب است و محدوده داینامیک گسترده، جایی برای بهبود به حالت شب اختصاصی نمی‌دهد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۵ برابری گرفته شده با گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra در نور ضعیف و با حالت شب خودکار را ببینید:

نمونه عکس زوم ۵ برابر اس ۲۴ اولترا در شبنمونه عکس زوم ۵ برابر اس ۲۴ اولترا در شب

با این حال، در صحنه‌های بسیار تاریک یا صحنه‌های دارای کنتراست خیلی زیاد، حالت شب می‌تواند گستره رنگی را بهبود بخشد و عکس‌های بسیار خوبی خلق کند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۵ برابری گرفته شده با گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra در نور ضعیف و با حالت شب اختصاصی را ببینید:

نمونه عکس اس ۲۴ اولترا با زوم ۵ برابر حالت شبنمونه عکس اس ۲۴ اولترا با زوم ۵ برابر حالت شب

دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۵ برابری گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra در طول شب می‌تواند عکس‌هایی بسیار بهتر از عکس‌های دارای زوم ۵ برابری گرفته شده با گوشی S23 Ultra بگیرد و حتی در زوم ۱۰ برابری نیز کیفیت عکس‌های S24 اولترا بیشتر از S23 اولترا است و هر چه صحنه تاریک‌تر شود، این اختلاف، بیشتر و بیشتر خواهد شد. در زیر می‌توانید کیفیت عکس‌های دارای زوم ۱۰ برابری گلکسی S24 اولترا (بالا) و گلکسی S23 (پایین) را با همدیگر مقایسه کنید:

نمونه عکس زوم ۱۰ برابر اس ۲۴ اولترا در شبنمونه عکس زوم ۱۰ برابر اس ۲۴ اولترا در شب

نمونه عکس ۱۰ برابر اس ۲۳ اولترا شبنمونه عکس ۱۰ برابر اس ۲۳ اولترا شب

عملکرد دوربین اولتراواید در نور ضعیف بد نیست و شاید حتی با در نظر گرفتن مشخصات ضعیفش، کمی بهتر از چیزی است که انتظار می‌رود. با این حال، کیفیت این عکس‌ها در مقایسه با عکس‌های متناظر نسل پیشین، بهتر است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا در نور ضعیف و در حالت شب خودکار را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید اس ۲۴ اولترا در شبنمونه عکس اولتراواید اس ۲۴ اولترا در شب

این عکس‌ها از نوردهی مناسب، محدوده داینامیک گسترده و رنگ‌های خوبی برخوردار هستند ولی اگر از فاصله خیلی نزدیک به آن‌ها نگاه کنیم، کمی نویز و صافی در سایه‌ها می‌بینیم که البته مسئله مهمی نیست.

حالت شب، نویز را کاهش می‌دهد اما با کمتر کردن جزئیات، عکس‌ها را صاف‌تر می‌کند ولی سبب بهتر شدن رنگ‌های دارای تن متوسط در بخش‌های تاریک تصویر می‌شود. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا در نور ضعیف و در حالت شب اختصاصی را ببینید:

نمونه عکس اس ۲۴ اولترا حالت شب اولتراوایدنمونه عکس اس ۲۴ اولترا حالت شب اولتراواید

فیلمبرداری با گلکسی S24 Ultra

در این بخش به بررسی گوشی S24 اولترا از نظر قابلیت‌ها و کیفیت فیلمبرداری می‌پردازیم. هر دو دوربین اصلی و پریسکوپی (زوم اپتیکی ۵ برابری) گوشی سامسونگ گلکسی S24 اولترا دارای قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 8K با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه هستند. همچنین، هر پنج ماژول دوربین، شامل دوربین اصلی، دوربین پریسکوپی، دوربین تله‌فوتو (زوم اپتیکی ۳ برابری)، دوربین اولتراواید و دوربین سلفی می‌توانند با کیفیت 4K و با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند اما فیلمبرداری با این رزولوشن و با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه که امکان ضبط اسلوموشن را فراهم می‌آورد، فقط مخصوص دوربین اصلی است.

در حالت فیلمبرداری حرفه‌ای (Pro Video) امکانات بیشتری وجود دارد و در این حالت می‌توان با دوربین اصلی و دوربین اولتراواید، فیلمبرداری معمولی 4K@120fps (غیر اسلوموشن) انجام داد. همچنین، در حالت فیلمبرداری حرفه‌ای، فیلمبرداری با نرخ فریم ۲۴ فریم بر ثانیه برای کیفیت‌های 4K در تمامی دوربین‌ها و 8K در دوربین‌های اصلی و پریسکوپی (زوم اپتیکی ۵ برابری) وجود دارد.

کدک پیش‌فرض ویدئو، h.265 (HEVC) است ولی امکان اولویت‌ دادن به کیفیت (تنظیمات پیش‌فرض) یا حجم کمتر فایل‌ها وجود دارد. همچنین، می‌توانید از کدک h.264 نیز استفاده کنید که بهینگی پایین‌تری دارد و قدیمی‌تر است. همه دوربین‌ها دارای قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر هستند اما می‌توانید این قابلیت را در تنظیمات اپلیکیشن دوربین، غیر فعال کنید.

در کل می‌توان گفت که کیفیت ویدئوی سامسونگ گلکسی S24 Ultra عالی است. هر چهار دوربین پشتی در نور روز، بازتولید رنگ یکسانی دارند و می‌توان از آن‌ها در کنار همدیگر استفاده کرد. این ویدئوها از نوردهی مناسب، محدوده داینامیک گسترده و کنتراست عالی برخوردار هستند اما بازتولید بخش‌های روشن تصویر در ویدئوهای اولتراواید می‌توانست بهتر هم باشد.

هر چهار دوربین پشتی جزئیات را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشند. البته، ویدئوهای دارای زوم ۱۰ برابری دوربین پریسکوپی، از نظر جزئیات به پای ویدئوهای دارای زوم ۱۰ برابری ضبط شده توسط گلکسی S23 Ultra نمی‌رسند اما چندان بد هم نیستند. در مقابل، ویدئوهای دارای زوم ۵ برابری اس ۲۴ اولترا بسیار بهتر از ویدئوهای دارای زوم ۵ برابری اس ۲۳ اولترا هستند. گذشته از این‌ها، زمانی که نرخ فریم را از ۳۰ به ۶۰ فریم بر ثانیه افزایش می‌دهیم، هیچ افتی در میزان جزئیات مشاهده نمی‌شود که مزیت مهمی است.

دوربین سلفی نیز می‌تواند مثل دوربین‌های پشتی، ویدسوهای بسیار خوبی خلق کند و میدان دید گسترده آن برای پوشش دادن تمامی سر و بخشی از گردن در فاصله دست از بدن، کافی است.

پایدارسازی تصویر در این گوشی پرچمدار سامسونگ حرف ندارد. هم دوربین اصلی، هم دوربین اولتراواید و هم دوربین سلفی، لرزش‌های هنگام قدم زدن را به طور کامل حذف می‌کنند و پایداری تصویر در حد قرار دادن دوربین روی سه پایه است!

کیفیت ویدئوهای گلکسی S24 Ultra در نور ضعیف نیز خیلی خوب است. ویدئوهایی که با این گوشی در طول شب گرفته می‌شوند، نوردهی مناسب، محدوده داینامیک بسیار گسترده و اشباع رنگ کافی دارند. همچنین، جزئیات نیز چندان کم نیستند.

ویدئوهای ضبط شده با دوربین اولتراواید در نور ضعیف، صاف‌تر و نویزی‌تر هستند اما با در نظر گرفتن مشخصات، همچنان ویدئوهای خوبی محسوب می‌شوند. متأسفانه، دوربین‌های اولتراواید و پریسکوپی، ویدئوهای خیلی خوبی در نور ضعیف ضبط نمی‌کنند.

گوشی‌های رقیب گلکسی S24 Ultra

در بخش آخر از بررسی گوشی S24 اولترا، بد نیست که نگاهی به گوشی‌های رقیب و جایگزین‌های احتمالی داشته باشیم. تنها بعضی از گوشی‌های پرچمدار مشابه می‌توانند با این گوشی رقابت کنند اما اگر بخواهید پول کمتری خرج کنید، چندین گوشی جایگزین خوب در بازار موبایل یافت می‌شوند. پیش از اینکه برندهای دیگر را در نظر بگیریم، بد نیست نگاهی به بعضی از گوشی‌های رقیب در خود برند سامسونگ داشته باشیم.

شاید مهم‌ترین رقیب اس ۲۴ اولترا، گوشی نسل پیشین آن، یعنی اس ۲۳ اولترا باشد که از نظر مشخصات، تفاوت زیادی با مدل جدیدتر ندارد اما با توجه به اینکه یک سال قدیمی‌تر است، می‌توانید آن را با قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر خریداری کنید. در واقع، در حالی که در بهمن ماه ۱۴۰۲، گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت با قیمت سرسام آور بالای هفتاد میلیون تومان در بازار موبایل ایران به فروش می‌رسد، با تنها حدود ۵۰ میلیون تومان می‌توانید گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۳ اولترا با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت را بخرید.

گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultra نمایشگری مشابه با S24 Ultra دارد اما محافظ نمایشگر، کمی ضعیف‌تر است و نور را بیشتر منعکس می‌کند که اگرچه روی دید شما در فضای باز تأثیر قابل ملاحظه‌ای ندارد اما سبب مصرف بیشتر باتری می‌شود. گذشته از این، S24 اولترا بدنه‌ای تیتانیومی دارد که مستحکم‌تر و در عین حال، سبک‌تر از بدنه آلومینیومی S23 اولترا است. بهبودهای خفیفی در سیستم دوربین نیز مشاهده می‌شود اما دوربین‌های S23 اولترا نیز هنوز هم از بهترین دوربین‌ها در دنیای موبایل هستند.

دو گوشی از نظر عمر باتری و سرعت شارژ، تقریبا یکی هستند و پردازنده قدیمی‌تر S23 Ultra هنوز هم پردازنده‌ای پرچمدار و قدرتمند است که سال‌ها جوابگوی سنگین‌ترین نیازهای شما خواهد بود. قلم S نیز تقریبا هیچ تفاوتی با قلم S مدل جدیدتر ندارد. اگر بهترین و پیشرفته‌ترین گوشی سامسونگ در سال ۲۰۲۴ را می‌خواهید، شکی نیست که باید گلکسی S24 اولترا را انتخاب کنید اما اگر کمی حساب‌گر باشید، واقعا هیچ دلیلی ندارد که چیزی حدود ۲۰ میلیون بیشتر پرداخت کنید و می‌توانید با S23 Ultra نیز خوش باشید.

برای خرید گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultra با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت، کلیک کنید. همچنین، اگر می‌خواهید بهترین گوشی سامسونگ تا سال ۲۰۲۴ را داشته باشید، برای خرید گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت، کلیک کنید.

یکی دیگر از گوشی‌های سال ۲۰۲۳ که تا اواسط سال ۲۰۲۴، مدل جدیدتر آن وارد بازار نمی‌شود، گوشی تاشونده گلکسی Z Fold5 است که می‌تواند از بعضی جهات، مثل داشتن کیس قلم S، گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا را به چالش بکشد. این گوشی با قیمتی حتی کمی پایین‌تر از S24 Ultra در بازار یافت می‌شود اما سیستم دوربین بسیار ضعیف‌تری دارد ولی نمایشگر تاشونده ۷.۶ اینچی، به راحتی چنین نقطه‌ ضعفی را جبران می‌کند. اگر خیلی درگیر عکاسی و فیلمبرداری نیستید، احتمالا Z Fold5 برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

گوشی سامسونگ گلکسی S24 Plus نیز با قیمت پایین‌تر و نمایشگر بزرگی که دارد، می‌تواند گزینه خوبی برای خرید به جای گران‌ترین گوشی کنونی سامسونگ باشد. البته، S24 Plus دوربین اصلی دارای رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسلی، دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۵ برابری، قلم S و بدنه تیتانیومی ندارد اما از تراشه‌ای مشابه، قابلیت‌های AI و سیاست بروزرسانی یکسانی برخوردار است.

اگر هیچ کدام از این جایگزین‌ها را دوست نداشته باشید و گوشی لوکس‌تری بخواهید، آیفون ۱۵ پرو مکس را می‌توان به عنوان رقیب اصلی S24 Ultra معرفی کرد که بدنه‌ای تیتانیومی دارد. البته، به دلیل ممنوعیت واردات آیفون به ایران، این گزینه برای شهروندان ایرانی وجود ندارد! هر چند که گوشی S24 اولترا با داشتن قلم S و پشتیبانی از DeX، گوشی بهتری محسوب می‌شود.

اگر به هوش مصنوعی گوگل و پشتیبانی بلند-مدت اهمیت زیادی می‌دهید، چه چیزی بهتر از گوگل پیکسل ۸ پرو؟ این گوشی از نظر عمر باتری، سرعت شارژ و سیستم دوربین، به پای گلکسی اس ۲۴ اولترا نمی‌رسد اما گزینه دارای حافظه ۱۲ گیگابایت نیز دارد که قیمت آن تقریبا دو-سوم گوشی سامسونگ است و حتی نسخه دارای حافظه مشابه نیز قیمت پایین‌تری از اس ۲۴ اولترا دارد.

یکی از جایگزین‌هایی که کمتر کاربری آن را در نظر می‌گیرد، شیائومی ۱۳ اولترا است. این گوشی با چهار دوربین پشتی ۵۰ مگاپیکسلی و سنسور یک اینچی دوربین اصلی که در پشت لنزی با دیافراگم قابل تنظیم قرار دارد و سنسور بسیار بزرگ‌تر دوربین اولتراواید، سیستم دوربین گلکسی S24 اولترا را به طور کامل از رقابت خارج می‌کند اما این گوشی، قلم S ندارد، باتری آن ضعیف‌تر است و تراشه‌ای قدیمی‌تر دارد.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی S24 اولترا چند است؟

در بهمن ماه ۱۴۰۲، گوشی S24 اولترا دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت با قیمت حدود ۷۳ میلیون تومان در بازار موبایل ایران معامله می‌شود.

۲- قیمت گوشی S23 اولترا چند است؟

در بهمن ماه ۱۴۰۲، گوشی S23 اولترا دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت با قیمت حدود ۵۲ میلیون تومان در بازار موبایل ایران معامله می‌شود.

۳- قیمت گوشی S24 پلاس چند است؟

در بهمن ماه ۱۴۰۲، گوشی S24 پلاس دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت با قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان در بازار موبایل ایران معامله می‌شود.

جمع‌بندی

گوشی سامسونگ گلکسی S24 اولترا کمی ما را متعجب کرد و در حالی که انتظار هیچ گونه نقصی در آن نداشتیم، اما مجبوریم به مواردی اشاره کنیم که می‌توانست بهتر هم باشد. عجیب‌تر از همه اینکه نمایشگر به کار رفته در پیشرفته‌ترین پرچمدار سامسونگ، آنچنان که انتظار می‌رود، خوب نیست اما اگر صادقانه بگوییم، نمی‌توان آن را صفحه نمایش ضعیفی دانست. البته، مشکلات این نمایشگر، نرم‌افزاری هستند و احتمالا در بروزرسانی‌های بعدی، برطرف خواهند شد.

مشکلی که همچنان در پرچمداران سامسونگ دیده می‌شود، نبود نوآوری در قابلیت‌های شارژ است و در حالی که بعضی از گوشی‌های چینی به سرعت‌های بالای ۱۰۰ وات رسیده‌اند، سرعت شارژ گلکسی اس ۲۴ اولترا که پیشرفته‌ترین گوشی موبایل تاریخ سامسونگ محسوب می‌شود، از ۴۵ وات فراتر نمی‌رود و برای بهره‌برداری از آن باید شارژر و کابل شارژ مخصوصی بخرید که قیمت کمی ندارند. گذشته از این‌ها، عملکرد اپلیکیشن دوربین در قسمت زوم، چندان جالب نیست و انتظار می‌رود که در بروزرسانی‌های بعدی، بهتر شود.

با وجود تمامی این معایب، گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra بهترین و کامل‌ترین گوشی موبایل ساخته شده توسط انسان تا بهار ۲۰۲۴ است و به سختی بتوان تصور کرد که شرکت دیگری به غیر از اپل بتواند در این سال، گوشی بهتری وارد بازار کند.

در حالی که در نسل‌های پیشین مدل اولترا از سری S سامسونگ اینطور به نظر می‌رسید که فقط نام گوشی تغییر کرده است، مدل S24 Ultra بهبودهای قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با نسل‌های پیشین نشان می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاربرد آلیاژ تیتانیوم در ساخت بدنه، مسطح کردن نمایشگر، بهبود دوربین پریسکوپی و اضافه کردن قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی به One UI اشاره کرد.

مهم‌تر از همه اینکه گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra تا هفت سال بروزرسانی‌های اصلی سیستم عامل و رابط کاربری و پچ‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد و حتی اگر رقبای چینی بتوانند ناگهان زمان دریافت بروزرسانی گوشی‌های خودشان را تا سه برابر افزایش دهند، قطعا آیفون و گوگل پیکسل چنین کاری نخواهند کرد. در کنار همه این‌ها، قلم S همراه با مدل اولترای گوشی‌های سری S سامسونگ، چیزی است که آن را از دیگر پرچمداران و گوشی‌های رقیب، متمایز و کاربردی‌تر می‌کند.

سیستم دوربین نیز آن‌چنان خوب و کامل است که نمی‌توان هیچ ایرادی به آن گرفت. بازنگری در دوربین پریسکوپی، قدمی هوشمندانه رو به جلو محسوب می‌شود که به قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری این گوشی، تنوع بیشتری می‌بخشد. البته، مابقی دوربین‌ها درست مثل نسل پیشین هستند اما سامسونگ توانسته است تاا با به کارگیری تراشه‌ای جدید و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری، بهترین استفاده ممکن را از آن‌ها ببرد و نتیجه، عکس‌ها و ویدئوهای بهتر از اس ۲۳ اولترا است.

در پایان این بررسی گوشی S24 اولترا می‌توانیم بگوییم که اگرچه این گوشی از نظر فنی هیچ رقیبی ندارد، اما تفاوت‌هایش با S23 اولترا به اندازه اختلاف قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان نیست و اگر تنها کمی حساب‌گر باشید، مدل قدیمی‌تر، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. با این حال، اگر فقط و فقط، بهترین گوشی دنیا در سال ۲۰۲۴ را می‌خواهید، خرید گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra را به شما توصیه می‌کنیم و در نبود گوشی‌های آیفون ۱۵ در بازار موبایل ایران به دلیل ممنوعیت واردات، این انتخاب بسیار راحت‌تر است.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله



منبع:مجله فرنا

فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه