بررسی محصولات

آیا خرید ساندبار اقتصادی منطقی است؛ بررسی مزایا و معایب • دیجی‌کالا مگ

خرید ساندبار

[ad_1]

از کیفیت پایین صدای تلویزیون خود خسته شده‌اید و به دنبال راه حلی برای ارتقای آن هستید؟ در چنین شرایطی احتمالا به فکر خرید ساندبار میفتید. اما با کمی جستجو احتمالا با مطالب و ویدیوهایی روبرو می‌شوید که از ساندبارهای گران‌قیمت تعریف و تمجید زیادی کرده‌اند. ولی آیا واقعا خرید ساندبار اقتصادی منطقی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

واقعیت این است که ساندبارهای اقتصادی هم بسیار بهتر از اسپیکرهای داخلی تلویزیون محسوب می‌شوند و اگر از برند معتبری خریداری کنید، تا سال‌ها با خیال راحت می‌توانید از ساندبار موردنظر بهره ببرید. در این مطلب به مزایا و البته معایب ساندبارهای اقتصادی می‌پردازیم تا در این زمینه راحت‌تر دست به انتخاب بزنید. خوشبختانه برای خرید ساندبار می‌توانید به دیجی‌کالا سر بزنید و از بین گزینه‌های متنوعی انتخاب کنید.

ساندبار شیائومی مدل MDZ-34-DA

۳,۳۰۰,۰۰۰

تومان

ساندبار ال جی مدل SNC4R

۱۶,۶۷۰,۰۰۰

۱۴,۱۵۰,۰۰۰

تومان

ساندبار ارزان‌قیمت همواره بهتر از اسپیکر تلویزیون است

خرید ساندبار

بسیاری از تلویزیون ها دارای یک جفت بلندگوی کوچک ۱۰ وات با جهت‌گیری پایین هستند. این بلندگوها محدود به عرض تلویزیون بوده و معمولاَ ۳ تا ۵ اینچ طول و ۱.۵ اینچ عرض دارند. شکل کشیده این بلندگوها مشکلی ندارد، اما محدودیت در سطح باعث کاهش جزئیات، حجم کمتر و اعوجاج بیشتر در فرکانس‌های بالا می‌شود.

اسپیکرهای کوچک نمی‌توانند بیس زیادی تولید کنند، اما ذاتا “بد” نیستند. مشکل اینجاست که بلندگوهای تلویزیون شما در پخش صدای کامل در سراسر اتاق، به ویژه زمانی که به سمت پایین و محصور در یک مستطیل پلاستیکی بزرگ با خاصیت تشدید صدا قرار دارند، چندان عملکرد خوبی ندارند. نبود اسپیکر مرکزی نیز مشکل دیگری است، زیرا فیلم‌ها و بیشتر محتواهای جدید برای سیستم استریوی دو کاناله سنتی طراحی نشده‌اند.

بسیاری از ساندبارهای خوش‌قیمت ساخت برندهای معروف، شامل سه بلندگوی مجزا هستند. به دلیل محدودیت در اندازه و هزینه، این بلندگوها از نظر کیفیت شباهت زیادی به به بلندگوهای داخلی تلویزیون شما دارند. بار دیگر باید تاکید کنیم که مشکل اصلی اندازه کوچک بلندگوها نیست؛ دلیل “بهتر به نظر رسیدن” صدای ساندبار ارزان قیمت این است که به سمت پایین صدا را پخش نمی‌کند. پیکربندی سه بلندگویی آن می‌تواند بدون ایجاد اعوجاج صدا را بلندتر کند و بدنه ساندبار برای جلوگیری از تشدید صدا یا پژواک طراحی شده است.

خرید ساندبار

مهمتر از همه، ساندبارهای ارزان قیمت می‌توانند صدای دالبی اتمس (Dolby Atmos) را رمزگشایی کنند. فیلم ها و برنامه های تلویزیونی مدرن با صدای دالبی اتمس میکس و مستر می‌شوند، به این معنی که برای یک سیستم صوتی چند کاناله با یک بلندگوی مرکزی برای دیالوگ طراحی شده‌اند. هنگامی که این صدای باکیفیت سینما به سیستم استریو تقلیل داده می‌شود، حجم صدای بازیگران هم کاهش می‌یابد. یک ساندبار اقتصادی با قابلیت پشتیبانی از Dolby Atmos و بهره‌گیری از سه بلندگوی داخلی، صدای بازیگران را با کیفیت بسیار خوبی پخش می‌کند.

برخی از ساندبارهای ارزان قیمت همچنین با یک ساب ووفر بی‌سیم همراه هستند که کمبود پاسخگویی بیس بلندگوهای داخلی ساندبار را جبران می‌کند و کمی بیس سینمایی (فرکانس‌های عمیق که احساس می‌شوند اما شنیده نمی‌شوند) را ارائه می‌دهد.

تفاوت اصلی بین ساندبارهای اقتصادی و گران‌قیمت

طبیعتا جای تعجب ندارد که ساندبارهای رده بالا کیفیت صدای بهتری نسبت به مدل‌های ارزان‌قیمت ارائه می‌دهند. با این حال، قبل از اینکه بخواهید هزینه زیادی برای خرید ساندبار صرف کنید، اجازه دهید کمی در مورد تفاوت‌های آن‌ها توضیح دهیم. یک ساندبار ارزان‌قیمت قطعا صدایی به مراتب بهتر از بلندگوهای داخلی تلویزیون به شما ارائه می‌دهد، اما برتری یک ساندبار گران‌قیمت نسبت به مدل ارزان‌قیمت تنها حدود ۵۰ درصد است. بنابراین به عبارت دیگر، با افزایش قیمت قرار نیست کیفیت صدای دریافتی از یک ساندبار به طور شگفت‌انگیزی بهبود پیدا کند.

خرید ساندبار

داخل یک ساندبار ارزان‌قیمت، معمولا سه بلندگو فول‌رنج (full-range) را پیدا می‌کنید که برای تولید صداهای زیر (treble)، میانی (mid-range) و بم (bass) طراحی شده‌اند. این بلندگوها به اصطلاح چندکاره هستند. در حالی که بلندگوهای فول‌رنج کار خود را به خوبی انجام می‌دهند، اما به دلیل اینکه بر روی یک محدوده فرکانسی خاص تمرکز ندارند، فاقد جزئیات بوده و ممکن است صدای خروجی آن‌ها متوازن نباشد.

در مقابل، ساندبارهای رده‌بالا از بلندگوهای فول‌رنج استفاده نمی‌کنند. آن‌ها به جای آن، طیف فرکانس را بین تعدادی توییتر (برای صداهای زیر)، ووفر (برای صداهای بم) و درایورهای میانی تقسیم می‌کنند. هر یک از این اجزا بر روی یک وظیفه خاص تمرکز دارد و در نتیجه، صدایی با جزئیات بیشتر و «دقیق‌تر» نسبت به بلندگوهای فول‌رنج تولید می‌کنند. گفتنی است برخی از ساندبارهای رده‌بالا از ترکیبی از بلندگوهای فول‌رنج و درایورهای مجزا استفاده می‌کنند.

بسیاری از ساندبارهای رده بالا برای شبیه‌سازی تجربه‌ی صوتی سینمایی طراحی شده‌اند. این ساندبارها معمولا همراه با یک ساب‌ووفر بی‌سیم و یک جفت اسپیکر فراگیر بی‌سیم عرضه می‌شوند که در دو طرف انتهای چپ و راست اتاق قرار می‌گیرند. برخی از ساندبارهای گران‌قیمت حتی دارای بلندگوهای سقفی داخلی هستند که صدا را به سمت سقف پرتاب می‌کنند تا کانال‌های بالایی سالن‌های سینما را تقلید کنند. این بلندگوهای اضافی لزوما به کیفیت صدا کمک نمی‌کنند، اما تجربه‌ی فراگیر را برای شما به ارمغان می‌آورند و می‌توانند بسیار سرگرم‌کننده باشند.

اسپیکر تلویزیون

از دیگر عواملی که ممکن است بر قیمت یک ساندبار تأثیر بگذارد، می‌توان به تعداد پورت‌ها، کیفیت ساخت، قابلیت‌های نرم‌افزاری و نام تجاری اشاره کرد. یک ساندبار گران‌قیمت ممکن است چندین پورت HDMI را به تلویزیون شما اضافه کند یا ورودی‌های اضافی را برای منابع صوتی خارجی (ضبط‌کننده‌های صوت، رادیو و غیره) ارائه دهد. ساندبارهای رده بالا معمولا از قابلیت استریم با Wi-Fi پشتیبانی می‌کنند که برای اتصال گوشی به منظور پخش موسیقی بسیار بهتر از بلوتوث است و برخی از ساندبارهای گران‌قیمت (مانند ساندبارهای Sonos) به یک اپلیکیشن یا سرویس خاص متصل هستند که امکانات نرم‌افزاری پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد.

توجه داشته باشید که یک ساندبار گران‌قیمت همیشه با انبوهی از بلندگوهای جانبی همراه نخواهد بود. ده‌ها دلیل می‌تواند برای گران بودن یک ساندبار وجود داشته باشد و خریداران ساندبارهای گران‌قیمت ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرند. این تنوع در محدوده‌ی قیمتی پایین‌تر نیز وجود دارد، هرچند به میزان کم‌تر.

برای خرید ساندبار اقتصادی به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟

اسپیکر تلویزیون

خرید یک ساندبار ارزان‌قیمت می‌تواند به طرز تعجب‌آوری دشوار باشد. شما نیاز دارید گزینه‌ها را محدود کرده و روی ویژگی‌هایی که واقعاً برایتان مهم هستند تمرکز کنید. برای مثال، اگر قصد استفاده از ساب‌ووفر را ندارید، خرید یک ساندبار که همراه با آن عرضه می‌شود منطقی نیست.

برای خرید ساندبار می‌توانید به ویژگی‌های مختلفی توجه نشان دهید. مثلا یکی از ویژگی‌های مهم، تعداد کانال‌های ساندبار است که این موضوع بعضی کاربران را گیج می‌کند. اما در هر صورت باید اولویت‌های خود را مشخص کنید. به عنوان مثال برای برخی کاربران بهره‌گیری ساندبار از سه اسپیکر داخلی، استفاده از پورت HDMI eARC و پشتیبانی از دالبی اتمس اهمیت زیادی دارد. استاندارد HDMI eARC تضمین می‌کند که ساندبار با سخت‌افزارهای مدرن تصویری و صوتی سازگار است، در حالی که دو ویژگی دیگر برای تماشای فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی جدید ضروری هستند.

اگر کیفیت صدا برایتان در اولویت قرار دارد، همچنین باید سعی کنید یک ساندبار ارزان‌قیمت با تویترهای جداگانه پیدا کنید. در محدوده قیمتی مورد نظر شما، این توییترها احتمالاً با درایورهای فول‌رنج ساده همراهی می‌شوند، اما همچنان می‌توانند شفافیت صدا را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

اسپیکر تلویزیون

ساب‌ووفر بی‌سیم همیشه ضروری نیست، هرچند می‌تواند کیفیت صدای ساندبار را افزایش داده و تجربه‌ای سینمایی‌تر را برای شما رقم بزند. به خاطر داشته باشید که ترکیب یک ساندبار و ساب‌ووفر ساده معمولا صدای بهتری نسبت به یک سیستم فراگیر با قیمت مشابه ارائه می‌دهد. نوع اتصال، با سیم یا بی‌سیم، نیز ممکن است در خرید شما تأثیرگذار باشد. اگر می‌خواهید از ساندبار مانند اسپیکر بلوتوث (با تلفن همراه) استفاده کنید، به دنبال گزینه‌ای با قابلیت بلوتوث یا استریم وای‌فای باشید.

سازگاری با برند تلویزیون الزامی نیست. هر برندی از ساندبار با تلویزیون شما کار خواهد کرد. با این وجود، خرید از یک برند واحد آسان‌ترین راه برای جلوگیری از مشکلات سازگاری و سایر مسائل است. این موضوع به خصوص در مورد تلویزیون‌های سونی که می‌توانند بسیار حساس باشند، صدق می‌کند. برخی از ساندبارها همچنین با اتصال به تلویزیون همان برند، ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌دهند، مانند امکان استفاده از اسپیکرهای داخلی تلویزیون به عنوان کانال صوتی اضافی.

اندازه و شکل ساندبار به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. اما از نظر زیبایی، بهتر است  ساندباری به همان عرض تلویزیون خود (یا کمی کوچک‌تر) انتخاب کنید. ساندبارهای با اندازه‌ی معمولی برای اکثر فضاها ایده‌آل هستند.

ساندبار شیائومی مدل MDZ-34-DA

۳,۳۰۰,۰۰۰

تومان

ساندبار ال جی مدل SNC4R

۱۶,۶۷۰,۰۰۰

۱۴,۱۵۰,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

آیا یک ساندبار اقتصادی واقعا کیفیت بالایی دارد؟

اگر گزینه مناسبی بخرید، چنین محصولی برای بیشتر کاربران کافی محسوب می‌شود.

در ایران برای خرید ساندبار اقتصادی سراغ کدام برند برویم؟

در بازار ایران، ساندبارهای شیائومی معمولا قیمت مناسب و کیفیت بالایی دارند.

[ad_2]

منبع:دیجی کالا