خودرو و وسایل نقلیه

مدیرعامل مان: رقابت هیدروژنی‌ها با برقی‌ها غیرممکن است!

[ad_1]

مدیرعامل شرکت مان طی سخنانی جنجالی اظهار داشت خودروهای هیدروژنی به هیچ عنوان نمی‌توانند با محصولات برقی رقابت کنند.

الکساندر ولاسکمپ مدیرعامل شرکت آلمانی مان در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار داشت رقابت کامیون‌های هیدروژنی با نمونه‌های برقی غیرممکن است؛ اما پس چرا خود مان هنوز روی تکنولوژی سلول سوخت هیدروژنی کار می‌کند؟ همان‌طور که می‌دانید کارشناسان زیادی اظهار داشته‌اند تکنولوژی هیدروژنی در برابر قوای محرکه برقی حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما بسیاری از افراد انتظار دارند چنین چیزی را از مدیر یک شرکت مهم همچون مان بشوند. ولاسکمپ خاطرنشان می‌سازد مان هیدروژن را سوختی قابل‌اعتنا برای حمل‌ونقل نمی‌داند. او می‌گوید:

داشتن تکنولوژی یک‌چیز جدا از قابل اعتنا و کاربردی بودن آن است. هیدروژن سبز برای حمل‌ونقل در دسترس نیست و اگر منبع انرژی مدنظر پایدار نباشد نقطه‌ای برای کنار گذاشتن قوای محرکه دیزلی و انتخاب هیدروژن وجود نخواهد داشت.

در نظر داشته باشید که دو راه برای بررسی مفهوم پایداری حمل‌ونقل به ویژه در بخش کامیون‌های تجاری وجود دارد. اولین راه پایداری کسب‌وکار و دومین جنبه نیز پایداری زیست‌محیطی است. ولاسکمپ می‌گوید فعلاً هیدروژن در هیچ‌یک از این جنبه‌ها پایدار نیست. این مدیر ارشد خاطرنشان می‌سازد تولید هیدروژن سبز بسیار هزینه برتر از تولید برق از منابع تجدید پذیر همچون باد و خورشید است. او می‌گوید علاوه بر هزینه‌های تولید بالاتر، هیدروژن باید با استفاده از زیرساخت‌های پرفشاری که ریسک نشتی دارند ذخیره و توزیع شوند. مدیرعامل مان تصریح می‌کند:

امروز شما نمی‌توانید هیدروژن را با قیمت کمتر از ۱۳ یا ۱۴ یورو بخرید و این هیدروژن هم سبز نیست و زمانی که هیدروژن سبز داشته باشید نیازمند صنایع سنگینی همچون فولاد، سیمان و پلاستیک خواهید بود.

اگر تمامی این اظهارات صحیح باشند، پس چرا مان همچنان به سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه هیدروژن ادامه می‌دهد؟ بنا به ادعای ولاسکمپ این کار فقط برای تست و بررسی ایده‌ها انجام می‌شود:

ما شاید از هیدروژن برای حمل‌ونقل در سال ۲۰۳۵ استفاده کنیم اما این کار فقط زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌ها متعادل شده و زیرساخت‌های ضروری نیز وجود داشته باشند.

مان قبلاً ۸۰۰ سفارش خرید برای کامیون‌های برقی دریافت کرده است. این کامیون‌ها بسته به مشخصات سفارش دهنده می‌توانند شعاع حرکتی ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری داشته باشند. شرکت موردبحث همچنین می‌گوید در حال کار روی باتری‌های بهینه‌ای است که می‌توانند شعاع حرکتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری داشته باشند. در خاتمه باید گفت تمامی برندهای معتبر در بازار از هیوندای گرفته تا ولوو، بوش و کامینز در حال بررسی قوای محرکه هیدروژنی هستند و به همین خاطر اظهارات مدیرعامل مان سورپرایز کننده به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

[ad_2]

پدال