خودرو و وسایل نقلیه

سود سرشار چینی‌ها از بازار اروپا به لطف فروش خودروها با دو برابر قیمت


گزارش جدیدی نشان داده است که برخی خودروسازان چینی محصولات خود را در اروپا با دو برابر قیمت بازار چین به فروش می‌رسانند.

بسیاری از خودروسازان به خاطر کاهش قیمت خودروهای الکتریکی توسط شرکت‌های چینی ابراز نگرانی کرده‌اند اما گزارش جدیدی نشان می‌دهد که خودروسازان چینی قیمت خودروهای صادراتی خود را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهند تا سود خود را در خارج از چین به حداکثر برسانند. بی‌وای‌دی که در بازار داخلی چین با رقابت سختی روبرو است، پیشتاز این استراتژی محسوب می‌شود. در حال حاضر، چندین خودروساز چینی درگیر جنگ قیمت خودروهای الکتریکی در داخل این کشور هستند که این باعث کاهش سود می‌شود. راه‌حل بی‌وای‌دی، به حداکثر رساندن سود در خودروهای صادراتی است.

بر اساس گزارش رویترز، بی‌وای‌دی آتو ۳ در برخی بازارهای صادراتی بین ۸۱ تا ۱۷۴ درصد گران‌تر از چین عرضه می‌شود و بی‌وای‌دی دلفین ۳۹ تا ۱۷۸ درصد گران‌تر است. در آلمان دلفین ۳۷,۴۴۰ دلار قیمت دارد درحالی‌که این رقم در چین تنها ۱۶,۵۲۰ دلار است. قیمت بی‌وای‌دی سیل هم بین ۳۰ تا ۱۳۶ درصد بیشتر است. این در حالی است که قیمت تسلا مدل ۳ ساخت چین در آلمان تنها ۳۷ درصد گران‌تر از بازار چین است.

در برخی موارد، چینی‌ها خودروهای خود را با قیمتی نزدیک به سه برابر بازار داخلی در اروپا عرضه می‌کنند و بااین‌وجود، در بسیاری از موارد خودروهای چینی هنوز هم از رقبای غربی ارزان‌تر هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که خودروسازان چینی اکثر خودروهای خود را درست ارزان‌تر از مدل‌های اروپایی قیمت‌گذاری می‌کنند. چینی‌ها همچنین در حالی این کار را انجام می‌دهند که تجهیزات و تکنولوژی‌های استاندارد بیشتری را نسبت به رقبای مشهور خود ارائه می‌کنند. بااین‌وجود، تحقیقات نشان می‌دهند که خودروسازان این کشور روی هر دستگاه خودروی الکتریکی هزاران دلار سود به جیب می‌زنند زیرا خودروسازان چینی هزینه‌ها را در هر مرحله از فرایند تولید، از ساخت باطری گرفته تا استخراج مواد خام، کاهش داده‌اند.

هزینهٔ ساخت باطری در چین ۱۸ درصد ارزان‌تر از جاهای دیگر برآورد شده است. همچنین شرکتی مثل بی‌وای‌دی که باطری‌ها را خودش تولید می‌کند، می‌تواند بازهم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. در همین حال، خودروسازان چینی از مزیت زمین‌های یارانه‌ای دولتی و همین‌طور هزینه‌های برق و نیروی کار ارزان‌تر از خودروسازان اروپایی بهره‌مند هستند. به همین دلیل، بسیاری از خودروسازان اروپایی نگران حاشیهٔ سود بالای خودروهای چینی هستند که امکان کاهش قیمت را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این همچنین یعنی خودروسازان بزرگ چینی می‌توانند با هرگونه تعرفه‌ای که اتحادیهٔ اروپا بر خودروهای وارداتی اعمال می‌کند کنار بیایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای





پدال