آموزش

ویژن پرو چیست؟ آینده درست جلوی چشمان شما است!

[ad_1]

شرکت اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان ۲۰۲۳ که از ۵ ژوئن تا ۹ ژوئن در اپل پارک برگزار شد، از ویژن پرو، هدست واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) خودش که برای مدت‌ها شایعه توسعه آن توسط اپل به گوش می‌رسید، رونمایی کرد. ویژن پرو یکی از بلندپروازانه‌ترین محصولات اپل تا به امروز محسوب می‌شود که توسعه آن یک سال طول کشیده و پر از فناوری‌های جدید، مثل سیستم عامل جدید visionOS است که می‌تواند دلیل قیمت بالای آن باشد. این محصول در ۲ فوریه ۲۰۲۴ در فروشگاه‌های اپل با قیمت پایه ۳۴۹۹ دلار موجود شد. در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل برای شما مخاطبان گرامی مجله فناوری فرنا توضیح دهیم که اپل ویژن پرو چیست و چه قابلیت‌هایی دارد. با ما تا انتهای این مقاله جذاب همراه باشید.

واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) چیست و چه تفاوت‌هایی دارند؟

پیش از اینکه به معرفی هدست ویژن پرو ساخت اپل بپردازیم، بد نیست که نگاهی کلی به مفاهیم واقعیت افزوده (Augmented Reality)، واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) بیاندازیم.

فناوری واقعیت افزوده یا AR با ترکیب کردن صحنه‌ها، تصاویر و صداهای کامپیوتری و واقعی، جهان فیزیکی را با جهان مجازی ترکیب می‌کند. به عبارت دیگر، این فناوری، لایه‌هایی مثل لایه‌های بصری و صوتی را به تجربه شما از جهان واقعی اضافه می‌کند. پیاده‌سازی فناوری واقعیت افزوده یا AR نیازمند هدست‌هایی است که بتوانید با آن‌ها جهان واقعی پیرامون خود را همراه با تصاویر، متن‌ها، افکت‌ها و صداهای مجازی ببینید و بشنوید. به عنوان یک مثال ساده، می‌توانید با استفاده از هدست‌های AR، در حالی که در خیابان‌ها قدم می‌زنید، ترجمه متون روی تابلوهای شهر را در کنار آن‌ها ببینید و در حالی که با مردم در خیابان صحبت می‌کنید، ترجمه همزمان صبحت‌های آن‌ها را بشنوید.

واقعیت افزوده ویژن پروواقعیت افزوده ویژن پرو

واقعیت افزوده با واقعیت مجازی (Virtual Reality) کاملا متفاوت است؛ در فناوری واقعیت مجازی یا VR، به کمک هدست‌های مخصوصی می‌توانید محیطی جدید را به صورت سه بعدی ببینید و صداهای آن را بشنوید. به عنوان مثال، فناوری VR به شما این امکان را می‌دهد تا در حالی که در اتاق خواب خود هستید، تنها با گذاشتن یک هدست روی چشم و گوش خود، این احساس را داشته باشید که در حال قدم زدن در جنگل‌های آمازون هستید و صدای پرندگان و حیوانات وحشی را می‌شنوید.

هدست‌هایی که دارای هر دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باشند، هدست‌های واقعیت ترکیبی یا MR نامیده می‌شوند. در واقع، اپل ویژن پرو نوعی هدست واقعیت ترکیبی است.

اپل ویژن پرو چیست؟

اپل ویژن پرو نوعی هدست است که می‌توانید از آن هم برای تجربه واقعیت افزوده و هم برای تجربه واقعیت مجازی استفاده کنید. شرکت اپل این محصول را کامپیوتر فضایی (spatial computer) می‌نامد که دنیای واقعی و مجازی را با برای کاربردهای متنوعی مثل کاربردهای شغلی، تماشای فیلم و سریال، بازی کردن و … با همدیگر ترکیب می‌کند.

در زیر عکس ویژن پرو را آورده‌ایم و همانطور که می‌بینید، در نگاه اول بسیار شبیه به عینک اسکی است و بندی کشی دارد اما گزینه خرید آن همراه با بند دوم (که روی سر قرار می‌گیرد) نیز پیش روی خریداران قرار گرفته است. بند اصلی دارای بالشتکی است که درست پشت سر کاربر قرار می‌گیرد اما هر چه زمان می‌گذرد، کاربر را خسته و خسته‌تر می‌کند زیرا بیش از ۶۰۰ گرم وزن دارد. با این حال، اگر از بند دوم استفاده کنید، به دلیل توزیع بهتر وزن، دیرتر شما را خسته می‌کند.

عکس ویژن پروعکس ویژن پرو

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف طراحی اپل ویژن پرو، باتری اکسترنال آن است که شبیه یک پاوربانک USB معمولی به نظر می‌رسد و با یک کابل یک و نیم متری به هدست متصل می‌شود. طبیعی است که وقتی پشت میز نشسته‌اید این باتری و کابل همراه آن خیلی شما را اذیت نمی‌کند اما اگر بخواهید از آن در هنگام قدم زدن در خیابان استفاده کنید، باید باتری را در جیب یا کوله‌پشتی خود حمل کنید که اصلا راحت به نظر نمی‌رسد و عادت کردن به کابلی که همیشه در دست و پای شما است، مدت زیادی طول می‌کشد.

این هدست واقعیت ترکیبی اپل مجهز به سخت‌افزارهای متعدد و پیشرفته‌ای است که در واقع، دلیل اپل برای جای ندادن باتری درون هدست هستند. ویژن پرو با تراشه M2 کار می‌کند که CPU هشت هسته‌ای و GPU ۱۰ هسته‌ای دارد. همچنین، این تراشه مجهز به موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای برای پردازش AI است. این ۱۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد و مجهز به تراشه R1 اپل برای پردازش تمامی دوربین‌ها و سنسورهای مورد نیاز برای بازتولید دنیای واقعی است.

اپل پرو ویژن دنیای پیرامون را با استفاده از دوربین‌هایی که دارد به کاربر نمایش می‌دهد. این در حالی است که هدست‌های AR واقعی مثل HoloLens و Magic Leap، لایه‌های مجازی را روی لنزهایی شفاف نمایش می‌دهند. در واقع می‌توان ویژن پرو را تلاشی برای شبیه‌سازی واقعیت افزوده دانست. با این حال، این هدست‌های AR هرگز نمی‌توانند تجربه غوطه‌وری در دنیای مجازی ایجاد شده توسط ویژن پرو را ایجاد کنند زیرا وقتی ویژن پرو یا هدست‌های VR را روی چشم خود می‌گذارید، تمامی میدان دید شما را در بر می‌گیرد. گذشته از این، امکان اضافه کردن لایه‌های مجازی به تصویری که کاربر می‌بیند، در ویژن پرو بسیار راحت‌تر از هدست‌های AR واقعی است، زیرا نیازی به نمایشگر شفاف مثل نمایشگرهای هدست‌های HoloLens و Magic Leap ندارد.

این هدست مجهز به اسکنر LiDAR، دوربین سه بعدی TrueDepth، شش دوربین World Tracking، دو دوربین رزولوشن بالا، حسگر نور محیطی و چهار واحد اندازه‌گیری اینرسی (لختی) برای تعیین موقعیت سر و بدن در فضای سه بعدی است.

با اینکه تراشه‌ها، سنسورها و دوربین‌های ویژن پرو بسیار کامل به نظر می‌رسند اما تنها ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی برای دستگاهی با قیمت ۳۴۹۹ دلار که اپل آن را به عنوان کامپیوتری کامل تبلیغ می‌کند، اصلا جالب نیست زیرا کاربر یک کامپیوتر واقعی، نیاز دارد که تعداد زیادی اپلیکیشن و بازی روی آن نصب کند. گذشته از این، فضای کافی برای ذخیره فایل‌های ویدئویی باقی نمی‌ماند. البته، نسخه‌های دارای حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت با قیمت ۳۶۹۹ دلار و یک ترابایت با قیمت ۳۸۹۹ دلار نیز موجود هستند که انتخاب‌هایی بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسند.
اینطور به نظر می‌رسد که اپل با به کارگیری باتری اکسترنال و حافظه کوچک، تلاش کرده است تا جا را برای نمایشگری فوق‌العاده باز کند که یکی از بهترین نمایشگرها در بین هدست‌های AR/VR/MR به نظر می‌رسد. این نمایشگر ساخته شده با فناوری جدید میکرو-OLED، ۲۳ میلیون پیکسل دارد که سه برابر رزولوشن یک نمایشگر 4K محسوب می‌شود.

این نمایشگر، تصاویر را با کیفیت بسیار بالایی نمایش می‌دهد و بنابراین، خواندن متون را برخلاف بسیاری از هدست‌های AR/VR/MR بسیار ساده می‌کند و می‌توانید فیلم‌های 4K را پخش کند. نرخ نوسازی ۱۰۰ هرتز است که برای اسکرول کردن وبسایت‌ها بسیار مناسب است.

اسپیکرها صدایی با کیفیت و قابل قبول تولید می‌کنند که از عمق کافی برخوردار است اما اگر بخواهید از باس موزیک و فیلم لذت ببرید، بهتر است که از هدفونی مجزا استفاده کنید. گذشته از این، اسپیکرها کاملا باز هستند و اطرافیان می‌توانند صدای هدست شما را بشنوند. ویژن پرو از ایرپادهای اپل و هدفون‌های بلوتوثی دیگر پشتیبانی می‌کند. این هدست واقعیت ترکیبی اپل مجهز به شش میکروفون مجزا است که صدای شما را به وضوح دریافت می‌کنند.

طراحی و کیفیت ساخت

یکی از دلایل قیمت بالای ویژن پرو در بازار هدست‌های AR/VR/MR، کیفیت بالای ساخت آن است. در این هدست از منیزیم، فیبر کربن و آلومینیوم استفاده شده و طراحی مدرن آن یادآور دیگر محصولات اپل مثل آیفون، اپل واچ، ایرپاد و مک بوک است همچنین، برخلاف هدست‌های قدیمی‌تر، چندان حجیم نیست .

ادامه دارد …

سوالات پرتکرار

۱- قیمت اپل ویژن پرو چند است؟

نسخه پایه هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۳۴۹۹ دلار در فروشگاه‌های اپل موجود شده است. شما می‌توانید اپل ویژن پرو را با قیمت بین ۲۵۵ میلیون تومان تا ۲۸۰ میلیون تومان در بازار موبایل و لوازم جانبی ایران بخرید.

۲- آیا امکان خرید ویژن پرو در ایران وجود دارد؟

بله. در حال حاضر ویژن پرو در ایران با قیمت ۲۵۵ میلیون تومان تا ۲۸۰ میلیون تومان در چندین فروشگاه آنلاین به فروش می‌رسد.

۳- هدست ویژن پرو اپل چیست؟

هدست ویژن پرو اپل نوعی هدست واقعیت ترکیبی است که از محیط پیرامون فیلمبرداری و تصویر را با لایه‌های مجازی ترکیب می‌کند تا تجربه‌ای مابین واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) ایجاد کند.

منابع:
zdnet.com
engadget.com

امتیاز شما به این مقاله

[ad_2]

منبع:مجله فرنا