فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه

علم و فن آوری

سیگارهای الکترونیکی فاقد نیکوتین نیز می‌توانند به بافت ریه آسیب بزنند

فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه

فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه


سیگار الکترونیکی اغلب به‌عنوان جایگزینی کم‌ضررتر برای سیگار معرفی می‌شود؛ اما مطالعه‌ای جدید سؤالات جدیدی را در مورد میزان مضربودن سیگارهای الکترونیکی (حتی زمانی‌که عاری از نیکوتین هستند) برای بدن مطرح می‌کند.

به‌گزارش ساینس‌آلرت، محققان دانشگاه آنگلیا راسکین بریتانیا با بررسی دقیق نحوه‌ی تعامل یکی از برندهای رایج سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین با سلول‌های بافت ریه‌ی انسان در آزمایشگاه دریافتند که در این شرایط نیز تنش اکسایشی هم‌چنان درحال وقوع است.

تنش اکسایشی یا استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که واکنش طبیعی سلول‌ها به اکسیژن نامتعادل می‌شود و اختلال در عملکرد، ساییدگی و پارکی سلول‌ها را در پی دارد. این تنش با افزایش التهاب و آسیب عروق خونی (ترکیبی که اغلب با آسیب‌های ریوی همراه است)، مشاهده شده است.

هاووی چیچگر، دانشمند زیست‌پزشکی از دانشگاه راسکین می‌گوید: «مایع سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین، ترکیبات شیمیایی مشابه مایعات حاوی نیکوتین دارد و تنها خود نیکوتین در آن نیست. یافته‌های ما نشان می‌دهند که قرارگرفتن درمعرض مایع سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین، اثرات اکسایشی و پیش‌التهابی مشابهی روی سلول‌های لایه‌ی درون‌رگی میکروواسکولار انسان برجای می‌گذارد.»

محققان پس از مقایسه‌ی محصولات بدون نیکوتین با سیگارهای الکترونیکی از همان برند که حاوی نیکوتین بودند، به این نتیجه رسیدند که نبود ماده‌ی اعتیادآور لزوما بهبود بافت ریه را به‌همراه ندارد. پژوهشگران با بررسی سلول‌هایی که در معرض مایع سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین قرار داشتند، مقادیر غیرعادی قابل‌توجهی از پروتئین خاصی به نام ARF6 را در آن‌ها شناسایی کردند. به نظر می‌رسد که این پروتئین مسئول آسیب بافت ریه در آزمایشگاه باشد.

پروتئین ARF6 در گذشته با استعمال سیگار یا آسیب‌های ریوی مرتبط نبوده است؛ اما مشخص است که در اطمینان از عملکرد صحیح رگ‌های خونی بدن نقش دارد. یافته‌های مربوط به ARF6 به بررسی‌های آتی درخصوص تاثیرات سلامتی کشیدن سیگارهای الکترونیکی که اغلب روی آسیب‌ واردشده توسط نیکوتین تمرکز کرده بودند، کمک خواهد کرد.

درحال‌حاضر ده‌ها کشور در جهان سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین را ممنوع اعلام کرده‌اند؛ اما این اقدامات احتیاطی احتمالا نشانه‌ای را نادیده گرفته‌اند. چیچگر می‌گوید: «انجام تحقیقات بیشتر برای شناسایی ارتباط بین مصرف سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین و احتمال ایجاد آسیب ریوی در سال‌های آتی امری حیاتی است.»

زمینه‌های متعددی برای مطالعات آینده وجود دارد و محققان مشتاق هستند تا به بررسی این موضوع بپردازند که سیگارهای الکترونیکی چگونه خطر ابتلا به سندرم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) را افزایش می‌دهند. سندرم دیسترس حاد تنفسی مشکلی است که اغلب در افراد سیگاری دیده می‌شود و به دلیل آسیب عروق خونی در ریه اتفاق می‌افتد.

تنها یک‌بار استفاده از سیگار الکترونیکی روی عملکرد رگ‌های خونی تاثیرگذار است

مطالعه‌ی جدیدی دیگر که آن هم با استفاده از سیگارهای الکترونیکی فاقد نیکوتین انجام شده، حاکی از آن است که تنها یک‌بار استفاده از این سیگار می‌تواند روی عملکرد رگ‌های خونی و گردش خون تاثیر‌گذار باشد؛ یافته‌ای که نشان می‌دهد آسیب احتمالی سیگارهای الکترونیکی بسیار فراتر از ریه‌ها است.

بیشتر بخوانید

باتوجه به افزایش تعداد مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی به ده‌ها میلیون نفر، نگرانی‌های بیشتری درخصوص عواقب سلامتی آن‌ها مطرح است. شاید در مقایسه‌ی بین بد و بدتر، استفاده از سیگار الکترونیکی گزینه‌ی بهتری به‌نظر برسد؛ اما به‌دلیل وجود داده‌های طولانی‌مدت محدود، باید در انتخاب این گزینه احتیاط کرد.

چیچگر می‌گوید: «باتوجه به افزایش تعداد سیگاری‌ها، به‌ویژه نوجوانان، کشیدن سیگارهای الکترونیکی یک نگرانی بهداشتی مهم است و تحقیقات درمورد تاثیر آن روی سلامتی هم‌چنان در مراحل اولیه قرار دارد.»

نتایج مطالعه در ژورنال Microvascular Research منتشر شده است.



منبع:زومیت

فروش ویژه پوشاک مردانه و زنانه