خودرو و وسایل نقلیه

نقش پررنگ وسایل نقلیه برقی در کاهش تقاضای جهانی نفت

[ad_1]

وسایل نقلیه برقی باعث شده‌اند در هر روز شاهد کاهش ۱.۸ میلیون بشکه‌ای استفاده از نفت باشیم.

مجله پدال هر روز جدیدترین اخبار روز خودروی کشورمان و دنیا را منتشر می‌کند و خودروهای برقی نیز سهم زیادی از این اخبار را به خود اختصاص داده‌اند. البته چیزی که کمتر به چشم خورده میزان صرفه‌جویی در مصرف نفت به دلیل همه‌گیری خودروهای برقی است. نشریه بلومبرگ در این زمینه می‌گوید:

انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت برای حمل‌ونقل جاده‌ای به حدود ۴۲.۳ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ برسد که افزایش اندکی را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد

شاید آنچه باعث سورپرایز بسیاری از افراد شود این است که خودروهای برقی منبع شماره یک ممانعت کننده از مصرف بیشتر نفت نبوده‌اند. در واقع انتظار می‌رود خودروهای برقی و سلول سوختی مانع سوزاندن روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت در روز طی سال ۲۰۲۳ شوند که این رقم حدود ۴.۱ درصد تقاضای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای را شامل می‌شود. این رقم در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز بوده است. کاهش مصرف روزانه نفت از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ افزایش حدود ۲.۵ برابری را نشان می‌دهد به گونه‌ای که از رقم ۷۲۰ هزار بشکه در روز به حدود ۱.۸ میلیون بشکه رسیده است. انتظار می‌رود این روند شتاب بیشتری نیز به خود گیرد. وسایل نقلیه برقی دو و سه چرخ حدود ۶۰ درصد کاهش میزان مصرف نفت در روز را تشکیل داده‌اند که علت آن همه‌گیری سریع و ناوگان‌های بزرگ به ویژه در کشور چین، جنوب شرق آسیا و هند است.

خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ با سبقت از اتوبوس‌ها به دومین منبع بزرگ کاهش دهنده تقاضای نفت تبدیل شده‌اند. خودروهای برقی سواری در سال جاری حدود ۲۳ درصد کل کاهش مصرف روزانه نفت را تشکیل می‌دهند درحالی‌که سهم اتوبوس‌ها و خودروهای تجاری برقی حدود ۱۳ و ۳ درصد خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌های بلومبرگ، خودروهای برقی و سلول سوختی باعث کاهش ۱۲.۴ میلیون بشکه‌ای تقاضای نفت در روز تا سال ۲۰۳۵ خواهند شد. درصورتی‌که تا اواسط قرن جاری میلادی، کشورهای جهان به ناوگان حمل‌ونقل بدون آلایندگی دست یابند، ۴ میلیون بشکه نفت اضافی در روز تا سال ۲۰۳۵ مصرف نخواهد شد.

داده‌های بالا نشان می‌دهند تقریباً دو سوم کاهش مصرف نفت در هر روز به دلیل همه‌گیری وسایل نقلیه برقی دو و سه چرخ است. این وسایل نقلیه سهم بیشتری نسبت به خودروها، وانت‌ها و شاسی بلندهای برقی در زمینه کاهش مصرف نفت دارند. طبیعتاً کاهش مصرف نفت به معنی کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در جو زمین خواهد بود. بلومبرگ تخمین می‌زند خودروهای برقی در حال حاضر از انتشار ۱۱۲ میلیون تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری می‌کنند. متأسفانه ما تنها در آغاز راه کاهش و حذف آلایندگی‌های ناشی از حمل‌ونقل جاده‌ای هستیم. راه طولانی‌ای در پیش است و تخمین زده می‌شود حمل‌ونقل جاده‌ای تنها سهم حدود ۲ درصدی در کاهش آلایندگی دی‌اکسید کربن سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دهند. همه‌گیری وسایل نقلیه برقی در تمامی بخش‌ها امری زمان‌بر خواهد بود اما به‌هرحال باید از یک نقطه این کار را شروع کرد. نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

[ad_2]

پدال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *