خودرو و وسایل نقلیه

تولید کرایسلر 300 رسماً پایان یافت، مدل برقی جدیدی در راه است

[ad_1]

آخرین دستگاه کرایسلر ۳۰۰ از خط تولید خارج شد اما طبق گزارشات، در آینده یک سدان الکتریکی جایگزین این خودرو خواهد شد.

طی مراسمی در کارخانهٔ برامپتون در انتاریو، فصل مهمی در تاریخ یک خودروی افسانه‌ای آمریکایی به پایان رسید. آخرین کرایسلر ۳۰۰ از خط تولید خارج شد. این نمونه‌ای با رنگ زیبای قرمز مخملی است که نقطهٔ اوج میراث ۷۰ سالهٔ ۳۰۰ محسوب می‌شود. در سپتامبر گذشته، کرایسلر نسخهٔ تولید محدودی از ۳۰۰ را برای خداحافظی با این خودرو معرفی کرد. این نسخه به پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی مجهز بود که تنها ۲,۲۰۰ دستگاه از آن ساخته شد. کل این تعداد ظرف تنها ۱۲ ساعت فروخته شد.

داستان کرایسلر در سال ۱۹۵۵ آغاز شد. اولین نمونهٔ این خودرو با نام C-300 به بازار آمد و هرچند به‌عنوان یک کوپهٔ لوکس تعریف می‌شد اما به لطف برخورداری از پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت، گرگی در لباس میش بود. این سری از کرایسلر ۳۰۰ که با عنوان سری Letter شناخته می‌شد، طی پنج نسل تا سال ۱۹۶۵ به تولید رسید و سپس در سال ۱۹۷۰ فقط به مدت یک سال با نام هرست ۳۰۰ بازگشت. از این مدل تنها ۵۰۱ دستگاه ساخته شد.

۳۰۰ اما در سری دیگری بنام Non Letter هم تولید می‌شد که از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۱ ساخته شد. این سری هم در سال ۱۹۷۹ در قالب پکیجی سفارشی برای کرایسلر کوردوبا بازگشت و فقط در همین یک سال ارائه شد. پس‌ازاین، برای چند دهه خبری از نام ۳۰۰ نبود تا اینکه پس از گذشت دوران ناخوشایند دههٔ ۸۰ و رکورد دههٔ ۹۰، کرایسلر در سال ۱۹۹۸ سدان کاملاً جدیدی را با نام ۳۰۰M معرفی کرد. این یک سدان فول سایز لوکس با پیشرانهٔ طولی و دیفرانسیل جلو بود که بازگشت ضعیفی برای نام بزرگ ۳۰۰ محسوب می‌شد.

دو سال بعدازآنکه ۳۰۰M در سال ۲۰۰۳ کنار رفت، کرایسلر سدان کاملاً متفاوتی را با نام ۳۰۰ معرفی کرد یعنی همان مدلی که همه می‌شناسیم و دوستش داریم. بااین‌حال، ساخت این ۳۰۰ جدید به خاطر استفاده از پلت‌فرم دیفرانسیل عقب، بدون کمک فنی مرسدس بنز امکان‌پذیر نبود. این ماشین علاوه بر اجزای شاسی و سیستم تعلیق که از مرسدس E کلاس و S کلاس قرض گرفته بود، از پیشرانهٔ V6 توربودیزل و گیربکس ۵G-Tronic مرسدس استفاده می‌کرد.

۳۰۰ در سال ۲۰۱۰ به‌روزرسانی بزرگی را تجربه کرد. این به‌روزرسانی آن‌قدر بزرگ بود که کرایسلر نام پلت‌فرم را از LX به LD تغییر داد و خودرو تحت عنوان نسل دوم به بازار آمد. در این نسل، تولید نسخهٔ استیشن کم‌فروش ۳۰۰ که بجای برامپتون در اتریش توسط مگنا اشتایر ساخته می‌شد خاتمه یافت. این همان نسلی است که با تجربهٔ یک فیس‌لیفت در اواخر سال ۲۰۱۴، تا به امروز در حال تولید بود. البته هرچند هم‌اکنون تولید ۳۰۰ خاتمه پیدا کرده اما این به معنای مرگ نام باسابقه و افسانه‌ای کرایسلر نخواهد بود زیرا طبق گزارشات، یک سدان الکتریکی جایگزین این ماشین خواهد شد. فعلاً اطلاعات چندانی در مورد ۳۰۰ الکتریکی در دست نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

[ad_2]

پدال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *