خودرو و وسایل نقلیه

لغو الزام فروش خودرو در سامانه یکپارچه توسط دیوان عدالت اداری؛ احتمال بازگشت خودرو به بورس کالا

[ad_1]

با شکایت گروه بهمن از شورای رقابت به دیوان عدالت اداری، بند مربوط به الزام خودروسازان به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه لغو گردید. سال گذشته بود که شورای رقابت در آیین نامه جدید تحول صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا را لغو و خودروسازان را ملزم به فروش خودرو در سامانه یکپارچه به قیمت مصوب و دستوری نمود.

به گزارش پدال، در گزارش خودروسازی بهمن در خصوص نتیجه این شکایت آمده است:

با شکایت گروه خودروسازی بهمن علیه شورای رقابت نزد دیوان عدالت اداری به استحضار می رساند در تاریخ ۱۴۰۲.۴.۱۳ این شرکت نسبت به تقدیم دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری مبنی بر خواسته ابطال ماده ۲ و بند ۵ ماده ۵ از تصمیم جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ شورای رقابت اقدام نمود.
دادخواست مذکور در جریان رسیدگی در هیئت تخصصی صنایع و بازرگانی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مورد پذیرش قرار گرفت. بر اساس رویه در مرحله بعدی به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری جهت اتخاذ تصمیم نهایی ارجاع خواهد شد.
نکته : بند ۵ ماده ۵ تصمیم شماره ۵۴۳ شورای رقابت: خودروسازان را موظف به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه کرده بود لذا ابطال بند ۵ ماده ۵ یعنی خودروسازان الزامی به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه ندارند و می توانند از سایر بسترها نظیر بورس کالا به عرضه خودرو بپردازند.

گروه بهمن از نخستین معترضین به شیوه و عملکرد تیم جدید شورای رقابت بود و از همان ابتدا به مخالفت با آن پرداخت. این شرکت نسبت به قیمت گذاری دستوری اعتراض داشته و با توجه به خصوصی بودن این شرکت قیمت گذاری دستوری را خلاف حقوق اساسی مالکیت می‌داند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد تغییرات جدی در ساختار عرضه خودرو به بازار باشیم. بازاری که با افزایش تیراژ و مصوبات شورای رقابت در طی ۹ ماه اخیر آرامش و کاهش قیمت جدی را تجربه کرده، احتمال دارد با بازگشت بورس کالا به ماجرای خودرو دوباره ملتهب شود.

با اینکه روی کاغذ بورس کالا اقدام منطقی تری نسبت به قیمت گذاری دستوری خودروهای چینی و فروش‌های مشروط تیم جدید شورای رقابت به نظر می‌رسد، اما مرور عملکرد و تجربه قبلی بازار خلاف این مسئله را نشان می‌دهد. در کل آن چه مهم است سردرگمی و تحمیل فشار ناشی از این تغییر سیاست‌ها به مردم و رویای بر باد رفته خرید خودروی ارزان و با کیفیت است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای

[ad_2]

پدال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *