خودرو و وسایل نقلیه

زیباترین خودروهای تاریخ به انتخاب پدال (بخش دوم)

[ad_1]

در ادامه مطالب زیباترین خودروهای تاریخ، در بخش دوم به معرفی خودروهای اواخر دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه ۱۹۷۰ می‌پردازیم و عقیده ما زیباترین خودرو مربوط به همین سال‌ها هستند. پس شما را به خواندن ادامه این لیست هیجان انگیز دعوت می‌کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

 

 

 

۲۱. فراری ۶۲۵ TRC اسپایدر ۱۹۵۷

همان‌طور ریچارد اف. مریت “Richard F. Merritt” مورخ برجسته فراری می‌گوید: «اگر فراری ۶۲۵ TRC را یکی از زیباترین فراری‌های تولید شده بنامیم، باز هم در حق آن اجحاف شده است.» فراری ۶۲۵ در واقع نمونه تکامل یافته از TRC 500 بود که توسط جانی فون نویمان “Johnny von Neumann” واردکننده فراری به ساحل شرقی آمریکا سفارش داشته شد. این خودرو که توسط Scaglietti طراحی شده نمونه‌ای بی‌نقص از یک خودروی مسابقه‌ای فراری است. ۶۲۵ TRC دارای موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری بود، اما بااین‌وجود به دلیل آیرودینامیک عملکرد بی‌نظیری از خود در مسیر مسابقه به نمایش می‌گذاشت. از این خودرو در کمال تعجب تنها دو عدد به شماره شاسی ۰۶۸۰ MDTR و ۰۶۷۲ MDTR ساخته شده که نشان از ارزش بالای آن دارد.

 

۲۲. آستون مارتین DBR1 1959

آستون مارتین سال ۱۹۵۶ برای اولین بار از مدل کاملاً مسابقه‌ای DBR1 رونمایی کرد. در واقع هدف استون مارتین از معرفی این خودرو رقابت در تمامی مسابقات به جز فرمول ۱ بود. این خودرو که توسط تیم طراحی به سر پرتی “Ted Cutting” طراحی شده بود، دارای طراحی زیبا و خطوط نرم بود و کاملاً از زبان طراحی استون مارتین در آن زمان پیروی می‌کرد. این خودرو در ابتدا از انجین ۲.۵ لیتری شش سیلندر سود می‌برد، و بعدها پیشرانه آن به ۳ لیتری شش سیلندر افزایش یافت. هرچند که هدف اصلی استون مارتین از معرفی این خودرو قهرمانی در مسابقات ۲۴ ساعته لمان بود؛ اما هر سال با بدشانسی و به دلیل خرابی DBR1 ها به خط پایان نمی‌رسیدند، تا در نهایت این خودرو در سال ۱۹۵۹ به رانندگی کارول شلبی و سالوادوری به مقام قهرمانی دست پیدا کند و علاوه بر این در دو مسابقه مهم دیگر شامل مسابقه ۱۰۰۰ کیلومتری نوربرگ رینگ و جام توریستی نیز عنوان قهرمانی را کسب کرد. این خودرو امروزه جز خودروهای ارزشمند به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۷ یک استون مارتین DBR1 به قیمت ۲۲ میلیون دلار به فروش رسید.

 

۲۳. جگوار E-type 1961

انزو فراری افسانه‌ای در مورد جگوار E-Type گفته است که: «این زیباترین خودروی جهان است». این جمله را می‌توان بزرگ‌ترین تعریف از یک خودرو دانست!

طراحی بدنه E-Type به طور یکپارچه از جلوی خودرو به سمت عقب جریان می‌یابد، و با استفاده از برجستگی‌ها، شکل آیرودینامیکی را از سر تا انتهای خودرو به وجود می‌آورد. اما جگوار E-Type صرفاً یک خودروی زیبا نیست و از نظر قابلیت رانندگی، سواری نرمی را ارائه می‌دهد، و کاملاً مناسب یک رانندگی روزمره است. در ابتدا جگوار برای E-Type یک انجین ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی به قدرت ۲۶۵ اسب بخار نصب کرد و لطف همین انجین می‌توانست به حداکثر سرعت ۱۵۰ مایل در ساعت برسد، که لقب سریع‌ترین خودروی تولیدی زمان خود را از آن خود کرد. اما این پایان کار نبود و جگوار حتی انجین V12 را نیز بر روی این خودرو نصب کرد. جگوار E-Type در سه سری مختلف تولید شده که هر کدام تفاوت‌هایی در ظاهر و سایر مشخصات فنی دارند و در نهایت تولید این در سال ۱۹۷۴ به پایان رسید، تا یکی از زیباترین خودرو های تولید انبوه جهان به پایان خود برسد.

 

۲۴. فراری ۲۵۰ SWB کالیفرنیا اسپایدر ۱۹۶۱

بار دیگر این فروشنده‌های خودروسازان در آمریکا بودند که باعث شدند یکی زیباترین خودروهای دنیا تولید شود. جانی فن نیومن “Johnny von Neumann” فروشنده فراری در کالیفرنیا و لوییجی چینتی “Luigi Chinetti” فروشنده اهل نیویورک، انزو فراری را متقاعد کردند که بازار خودروهای اسپرت کانورتیبل در آمریکا بسیار پر رونق است و به‌این‌ترتیب در سال ۱۹۵۷ فراری از نمونه بسیار زیبای ۲۵۰ LWB California رونمایی کرد. طبق معمول این ساختهٔ فراری نیز توسط Pininfarina طراحی شد، و توسط Carrozzeria Scaglietti در کارگاهی در مودنا ساخته می‌شد. این خودرو در ابتدا بر روی شاسی ۲۵۰ Berlinetta نسخه “Tour de France” ساخته می‌شد و از یک موتور سه لیتری V12 سود می‌برد. اما در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۰ فراری از نسخه کوتاه‌تر این خودرو رونمایی کرد. دلیل این کار نیز عملکرد خودرو در سر پیچ‌ها بود. این خودرو در نهایت در سال ۱۹۶۳ با تعداد تولید ۱۰۶ دستگاه به کار خود پایان داد و امروزه همچون دیگر خودروهای فراری در زمره ارزشمندترین خودروهای کلاسیک به شمار می‌رود.

 

۲۵. فراری ۲۵۰ GT لوسو ۱۹۶۲

فراری ۲۵۰ GT Berlinetta Lusso یک GT خیابانی بود که توسط فراری از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تولید می‌شد. برخلاف دیگر ساخته فراری ۲۵۰ GT Lusso برای شرکت در مسابقات ساخته نشده بود. این خودرو در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. مطابق با سنت فراری این خودرو نیز توسط Pininfarina طراحی و توسط Carrozzeria Scaglietti اتاق ساز مشهور ایتالیایی ساخته شد. ۲۵۰ GT Lusso در واقع برای پر کردن خلاء بین مدل اسپرت ۲۵۰ GT SWB و ۲۵۰ GTE که یک خودروی ۲+۲ بود. ۲۵۰ GT Lusso به لطف انجین قدرتمند و طراحی رادیکالی و درعین‌حال آیرودینامیک یک رانندگی اسپرت شهری را ارائه می‌کرد، و خودروی بسیار زیبایی بود، تا جایی که افراد مشهوری مانند استیو مک کوئین و اریک کلاپتون نیز به خریدن این خودرو ترغیب شدند. در بخش فنی از یک انجین سه لیتری V12 سود می‌برد که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن بر متر گشتاور تولید می‌کرد، و با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت تبدیل به سریع‌ترین خودرو زمان خود شده بود. این خودرو تا سال ۱۹۶۴ بر روی خط تولید قرار داشت و پس از آن سری ۲۵۰ GT با نمونه‌های ۲۷۵ GTB جایگزین شد. قیمت این خودرو در زمان عرضه ۱۳۳۷۵ دلار بود؛ اما امروزه باید برای آن بهای بیش از سه میلیون دلار بپردازید!

 

 

۲۶. فراری ۲۵۰ GTO 1962

لیست زیباترین خودروهای جهان، هرگز بدون فراری ۲۵۰ GTO تکمیل نخواهد شد. زیباترین، گران‌ترین و یکی کمیاب‌ترین خودروهای فراری قطعاً به این لیست تعلق دارد. ۲۵۰ GTO یک خودروی مسابقه‌ای جاده‌ای با طراحی Giotto Bizzarrini و ساخته شده در تونل باد است که توان رسیدن به ۱۷۰ مایل در ساعت را در سال ۱۹۶۲ فراهم می‌کرد. انجین خودرو یک نمونه V12 سه لیتری به قدرت ۳۰۲ اسب بخار بود که در موفقیت این فراری نقش بسیار زیادی داشت. اما بیش از هر چیزی این زیبایی بیش از حد بدنه خودرو بود که موردتوجه قرار گرفت. خطوط ظریف و درعین‌حال تهاجمی، جلوپنجره متمایز، و فرم زیبای بدنه که همگی در تونل باد شکل گرفته بودند. فراری ۲۵۰ GTO از آن زمان تا به امروز موردتوجه علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک و الخصوص عاشقان فراری بود است. از این خودرو تنها ۳۶ عدد تولید شده که قیمت هر کدام از آن‌ها بیش از ۷۵ میلیون دلار است.

 

۲۷. آستون مارتین DB5 1963

استون مارتین DB5، خودروی محبوب مأمور ۰۰۷ علیرغم شهرتی که به واسطه سری فیلم‌های جیمز باند برای آن به ارمغان آورده است، به عقیده ی بسیاری زیباترین خودروی ساخته شده توسط استون مارتین نیز شناخته می شود. DB5 یک خودروی گرند تورر ۲+۲ بود که در دو مدل کوپه و کانورتیبل تولید شد. البته لازم به ذکر است که تعداد ۱۳ دستگاه از آن در کلاس Shooting brake نیز تولید شد. این خودرو توسط “Federico Formenti” سر طراحی وقت استون مارتین طراحی شد؛ اما کار ساخت این خودرو را شرکت ایتالیایی “Carrozzeria Touring Superleggera” بر عهده داشت. طراحی این خودرو بسیار زیبا و چشم نواز بود و به خوبی نشانگر یک کوپه لوکس انگلیسی بود. موتور خودرو یک نمونه ۳۹۹۵ سی‌سی شش سیلندر خطی بود که توان تولید ۲۸۲ اسب بخار را داشت. DB5 تا سال ۱۹۶۵ بر روی خط تولید قرار داشت و در مجموع ۱۲۳ دستگاه از نمونه‌های کوپه و کانورتیبل تولید شد، که امروزه یکی از ارزشمند ترین خودرو جهان به شمار می رود.

 

۲۸. شورولت کوروت C2 کوپه ۱۹۶۳

نخستین خودروی تولیدی GM که به‌طورجدی در تونل باد شکل گرفته است. کوروت C2 توسط “Larry Shinoda” و تحت نظارت بیل میشل “Bill Mitchell” افسانه‌ای انجام شده و دارای طراحی رادیکالی، نوآورانه و فوق‌العاده زیبا بود که البته نیم‌نگاهی به سبک طراحی ایتالیایی و به‌خصوص پینین فارینا داشت. این خودرو با الهام از سفره‌ماهی طراحی شده و به همین دلیل با نام “Sting Ray” نیز شناخته می‌شود. شورولت، کوروت نسل دوم را هم به‌صورت کوپه هم به‌صورت کانورتیبل عرضه کرد؛ اما مدل کوپه به دلیل فرم زیبای سقف لایق جای گرفتن در این لیست است. شورولت برای این خودرو لیست بلندبالا از انجین‌های هشت سیلندر را در گرفت که قدرتمندترین آن نمونه ۴۲۷ اینچ مکعبی big block بود. کوروت نسل دوم تا سال ۱۹۶۷ بر روی خط تولید قرار داشت و امروزه برخی نسخه‌های ریسینگ آن برچسب قیمتی ۲.۵ میلیون دلاری دارد.

 

۲۹. آلپین A110 1963

این شاید ارزان‌ترین خودروی موجود در این لیست باشد، اما به‌هیچ‌وجه آن را دست‌کم نگیرید. یک خودروی اسپرت کوچک که هم برای خیابان مناسب بود و هم رالی قهرمانی جهان!

این خودرو توسط جیووانی میچولتی “Giovanni Michelotti” طراحی شده بود و به لطف ابعاد کوچک و البته استفاده از فایبرگلاس در ساخت بدنه تنها ۷۵۰ کیلوگرم وزن داشت و لطف همین وزن کم خودروی به‌شدت چابکی بود، و مانورپذیری خوبی داشت‌. در ابتدا یک انجین ۹۵۶ سی‌سی بر روی آن نصب می‌شد که ۵۵ اسب بخار قدرت داشت؛ اما در ادامه در نمونه‌های تولید انبوه مجهز به انجین ۱.۶ لیتری می‌توانست ۱۴۰ اسب بخار تولید کند و در نمونه‌های رالی این قدرت به ۱۸۰ اسب بخار می‌رسید و باتوجه‌به وزن کم خودرو عدد قابل‌توجهی بود. این خودرو موفق شد در سال ۱۹۷۳ با شکست دادن بزرگانی مانند لانچیا، پورشه و فورد قهرمان جهان شود، اما به دلیل تغییرات گسترده قوانین در سال ۱۹۷۴ این خودرو از رقبای خود عقب افتاد نتوانست موفقیت خود را تکرار کند. A110 تا سال ۱۹۷۷ بر روی خط تولید قرار داشت و امروزه با پرداخت مبلغی از ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار دلار می‌توانید صاحب یکی از این خودروها شوید.

 

۳۰. پورشه ۹۱۱ (۹۰۱) ۱۹۶۳

برای اولین بار پورشه ۹۱۱ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۱۹۶۳ رونمایی شد. این خودرو که به‌عنوان جانشین مدل ۳۵۶ معرفی شد هرگز تصور نمی‌شد که به چنین محبوبیتی دست پیدا کند و تولید آن تا به امروز ادامه یابد. مطابق انتظار این خودرو نیز توسط “Ferdinand Alexander Porsche” طراحی شده بود. در نگاه اول می‌توان رگه‌های از پورشه ۳۵۶ را در آن دید؛ اما طراحی این خودرو یک انقلابی در تولید خودروهای اسپرت شهری به وجود آورد، و از طراحی زیبا نیز برخوردار بود. یک خودروی اسپرت موتور عقب با طراحی جوان‌پسند که به لطف انجین شش سیلندر تخت عملکرد بی‌نظیری را ارائه می‌کرد. محبوبیت ۹۱۱ به حدی بود در سال ۱۹۹۹ در یک نظرسنجی برای انتخاب خودروی قرن در رتبه پنجم قرار گرفت، و همین‌طور پورشه موفق شد در ماه می سال ۲۰۱۷ تولید یک میلیون ۹۱۱ را جشن بگیرند. با وجود پیشرفت‌های ۹۱۱ در طی این نسل‌ها اما نسل اول این خودرو همیشه موردتوجه بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، امروزه قیمت برخی نمونه‌های آن به بیش از ۵۰۰ هزار دلار می‌رسد.

 

۳۱. بیزارینی ۵۳۰۰ GT کوپه ۱۹۶۴

طراح و مهندس ارشد سابق فراری، “Giotto Bizzarrini” در سال ۱۹۶۴ از یک خودرو سوپر اسپرت با نام Bizzarrini 5300 GT رونمایی کرد. این خودرو شباهت آشکاری با خودرو Iso Grifo داشت که آن خودرو نیز توسط Bizzarrini طراحی شده بود. ۵۳۰۰ GT دارای طراحی خاصی بود به‌گونه‌ای که دارای ارتفاع کمی معادل ۱۱۲۰ میلیمتر داشت، و بدنه خودرو تماماً از جنس آلومینیوم ساخته شده بود. همچنین این خودرو دارای آرایش انجین جلو خاصی بود که به‌گونه‌ای تا حد امکان انجین به کابین نزدیک شده بود تا خودرو دارای توزیع وزن بهتری باشد و هندلینگ خودرو را بهبود بخشد و در واقع می‌توان آن را انجین وسط دانست. این خودرو از یک انجین ۳۲۷ اینچ مکعبی یا ۵.۴ لیتری شورولت استفاده می‌کرد که توان تولید ۳۶۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۳۸۵ نیوتن بر متر را داشت. به لطف این انجین این خودرو می‌توانست شتاب صفر تا صد را در عرض ۷ ثانیه طی کند و تا ۲۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. همچنین یک نمونه مسابقه‌ای از این خودرو با نام ۵۳۰۰ GT Corsa نیز معرفی شد که قدرت آن به ۴۰۰ اسب بخار می‌رسید. در مدل‌های بعدی موتور این خودرو با نمونه ۷۰۰۰ سی‌سی جایگزین شد. همچنین در سال ۱۹۶۶ نمونه اسپایدر آن نیز رونمایی شد؛ اما در نهایت تنها سه نمونه از آن تولید شد که از سه نمونه یکی نمونه آن دارای سقف تارگا و دو نمونه دیگر دارای سقف T-Top می‌باشد. در مجموع ۱۳۳ دستگاه از این خودرو ساخته شده است که همگی جز ارزشمندترین و زیباترین خودروهای شناخته می‌شود.

 

۳۲. شلبی کبرا MKIII 427 1965

پیشینه خودروی Shelby cobra به خودرویی به نام AC Ace ساخت کمپانی “AC Cars of Thames Ditton” بر می‌گردد که بین سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۳ تولید می‌شد. این خودرو توسط جان توجیرو “John Tojeiro” طراحی شده بود و یک خودروی اسپرت رودستر کوچک با ظرفیت دو سرنشین بود. این خودرو از موتور شش سیلندر ۲ لیتری به قدرت ۱۰۰ اسب بخار سود می‌برد. در سال ۱۹۶۱ یک موتور جدید به حجم ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی ۱۷۰ اسب بخاری فورد مورد استفاده قرار گرفت. هرچند که تنها ۳۷ نمونه از این مدل تولید شد. در سال ۱۹۶۱ بریستول تولید موتورهای خود را متوقف است و به‌این‌ترتیب چارلز هورلوک “Charles Hurlock” رئیس کمپانی AC به کمک “Carroll Shelby” راننده بازنشسته، تصمیم گرفتند از این پس از موتورهای هشت سیلندر small block فورد استفاده کنند و به‌این‌ترتیب نام خودرو به AC Cobra تغییر پیدا کرد. علاوه بر تغییر موتور خودرو با تغییراتی در ظاهر و افزایش ابعاد و همین‌طور در شاسی همراه بود. کارول شلبی تا سال ۱۹۶۷ سه نسل مختلف از Cobra ها ساخت و روانه بازار آمریکا کرد. قوی‌ترین نسخه مربوط به نسل سوم است از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ بر روی خط تولید قرار داشت، این نمونه با استفاده از یک انجین ۴۲۷ اینچ مکعبی یا ۷ لیتری فورد می‌توانست از ۳۵۵ تا ۴۸۵ اسب بخار تولید کند. AC Cobra به یکی از زیباترین و نمادین‌ترین خودروی آمریکایی تبدیل شد، که امروزه قیمتی معادل ۱.۲ تا ۳ میلیون دلار دارد.

۳۳. فورد GT 40 مارک II مدل ۱۹۶۶

رقابت فورد با فراری منجر شد تا علاوه بر این که یکی از تماشایی‌ترین رقابت‌های تاریخ اتومبیل‌رانی شکل بگیرد، بلکه باعث شد تا GT40 به‌عنوان یکی از زیباترین و موفق‌ترین اتومبیل‌ها تاریخ تبدیل شود. Mark II یا در واقع نسل دو فورد GT40 باعث شد تا این خودرو هم به بهترین عملکرد خود و همین‌طور به زیباترین حالت ممکن برسد، و از همه اینها مهم‌تر از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ قهرمان رقابت‌های ۲۴ ساعته لمان شود. مهندسی پیشرفته در کنار طراحی آیرودینامیک و ساختار موتور وسط باعث شد تا این خودرو در تاریخ خودروسازی آمریکا جاودانه شود. در مجموع ۱۰۶ دستگاه GT40 در طول سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ تولید شده اند که در نسخه‌های دارای سابقهٔ قهرمانی قیمتی بیش ۱۰ میلیون دلار دارد.

 

۳۴. فراری P4 330 1967

رقیب مستقیم فورد GT40 نیز اگرچه موفق نشد برنده این رقابت شود اما نمی‌توان از طراحی زیبای آن چشم‌پوشی کرد. مدل‌های P مجموعه‌ای از خودروهای مسابقه‌ای موتور وسط هستند که توسط فراری برای رقابت در مسابقات استقامتی طراحی و ساخته شده بود. در سال ۱۹۶۷ با اعمال تغییراتی بر روی P3 330 مدل P4 330 راهی رقابت‌ها شد. از این خودرو تنها پنج دستگاه ساخته شده که یک دستگاه آن در واقع همان P3 330 (شماره شاسی ۰۸۴۶) است که با اعمال تغییرات در موتور روانه رقابت‌ها شده بود، که به دلیل تصادف و آتش سوزی توسط خود فراری از بین رفت. این خودروها همگی داری پیشرانه V12 به قدرت ۴۵۰ اسب بخار بودند. دیگر نمونه‌ها شامل ۰۸۵۶ که در ابتدا و به‌صورت کوپه و یا Berlinetta ساخته شده بود؛ اما بعد از مسابقات لمانز برای مسابقات Brands Hatch 1967 به اسپایدر تبدیل شد، و امروز نیز به‌صورت اسپایدر موجود است. ۰۸۵۸ نیز سرنوشت مشابهی با نمونه قبلی دارد و حتی در دوره ای این خودرو به بدنه Can-Am 350 تبدیل شد؛ اما خوشبختانه امروزه به بدنه Berlinetta مجهز شده است. ۰۸۶۰ نیز در ابتدا به اسپایدر و سپس به Can-Am 350 تبدیل شد؛ اما خوشبختانه در اوایل سال ۱۹۷۰ توسط مالک فرانسوی به‌صورت اسپایدر بازسازی شد. تنها نمونه ۰۸۵۶ به‌صورت فابریک و دست نخورده باقی مانده است. این خودروها امروزه جز کمیاب‌ترین و گران قیمت ترین خودروها به شمار می‌رود.

 

۳۵. آلفارومئو ۳۳ استراداله ۱۹۶۷

زیباترین ساختهٔ آلفارومئو در واقع مربوط به اولین تلاش این شرکت برای ساخت یک سوپر اسپرت خیابانی است. این خودرو بر اساس نمونه مسابقه‌ای Tipo 33 ساخته شده بود. این خودرو توسط “Franco Scaglione” طراحی شده و می‌توان گفت که کارش را به‌درستی انجام داده است! این خودرو از هر نظر زیبا، نوآورانه، با بدنه‌ای آیرودینامیک، با جزئیات بی‌نظیر مانند درهای پروانه‌ای روبه جلو، و سقف شیشه‌ای، جلوه‌ای بی‌نظیر را به این خودرو بخشیده بود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پاریس سال ۱۹۶۷ معرفی شد. این خودرو از یک موتور ۱۹۹۵ سی‌سی V8 سود می‌برد که توان تولید ۲۲۷ اسب بخار را داشت. این خودرو می‌توانست به لطف این موتور و بدنه آیرودینامیک صفر تا صد کیلومتر را زیر ۶ ثانیه طی کند و به سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. گفته می‌شود از این خودرو هشت دستگاه ساخته شده که به دلیل دست ساز بودن همگی آنها دارای تفاوت‌هایی در جزئیات با یکدیگر هستند. در زمان عرضه گران‌ترین خودرو جهان با ۱۷۰۰۰ هزار دلار بود و امروزه قطعاً این عدد چندین برابر شده است.

 

۳۶. تویوتا ۲۰۰۰ GT 1967

بعد از معرفی تویوتا ۲۰۰۰GT بود که توجه دیگر کشورها به سمت خودروسازی ژاپن جلب شد. تویوتا ۲۰۰۰GT یک خودرو اسپرت در کلاس گرند تورر با ظرفیت دو سرنشین بود که تویوتا با همکاری یاماها آن را تکمیل کرد. در طراحی این خودرو از جگوار E-Type الهام گرفته شده بود و دارای طراحی سیال در کلاس فست بک بود. تویوتا ۲۰۰۰GT یک خودروی موتور جلو دیفرانسیل عقب بود که از عملکرد خوبی برخوردار بود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی توکیو در سال ۱۹۶۵ رونمایی شد، و دو سال بعد یعنی ۱۹۶۷ به بازار آمد و تا ۱۹۷۰ بر روی خط تولید قرار داشت. این خودرو از یک موتور ۱۹۸۸ سی‌سی شش سیلندر خطی مجهز به سه کاربراتور دودهنه سود می‌برد که قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت بود. این خودرو به‌عنوان یک کوپه فست بک و لوکس و با کارای بالا توجه خریداران اروپایی را به خود جلب کرد، تا جایی که مجله Road & Track در یک بررسی این خودرو را به‌عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین و لذت‌بخش‌ترین خودرو ها توصیف کرد و آن را با پورشه ۹۱۱ مقایسه می‌کرد. این خودرو امروزه جز گران‌ترین خودروهای کلاسیک ژاپنی به شمار می‌رود.

 

۳۷. فورد موستانگ فست بک ۱۹۶۷

این لیست بدون ماستنگ هرگز تکمیل نخواهد شد، و با بررسی مدل‌های مختلف این خودرو سرانجام تصمیم به انتخاب ماستنگ Fastback مدل ۱۹۶۷ گرفتم. فورد ماستنگ که برای اولین بار در ۱۷ آوریل ۱۹۶۴ به‌عنوان یک خودروی پونی کار رونمایی شد، و سپس هر سال با به روز رسانی‌هایی همراه بود. ماستنگ در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار مورد بازنگری و بروزرسانی قرار گرفت و استایل کلی خودرو تغییر پیدا کرد. همچنین ماستنگ با افزایش ابعاد نیز مواجه بود و تزئینات خودرو چه در بخش بیرونی و چه درون کابین تغییر کرد. و مدل فست بک نیز به اوج زیبایی خود رسیده بود و فرم سقف آن به یکی از بهترین‌ها در کلاس خود تبدیل شده بود. فورد طبق معمول انواع موتورهای شش و هشت سیلندر را برای آن در نظر گرفت، اما بیش از هرچیز این زیبایی خودرو بود که خریداران را به سوی خود جلب می‌کرد، می‌توان گفت مدل ۱۹۶۷ فست بک یکی از زیباترین ماستنگ‌ها تاریخ است.

 

۳۸. پلیموث سوپربرد ۱۹۶۹

پلیموث Superbird یک نسخه بسیار اصلاح شده از Plymouth Road Runner است. این خودرو بیش از هر چیز به دلیل باله بسیار بزرگ آن بود که موردتوجه قرار گرفت. این خودرو کاملاً در تونل باد شکل گرفته بود و به طور ویژه برای مسابقات نسکار ساخته شد. طراحی این خودرو با تمام خودروهای آن زمان متفاوت بود. بر روی این خودرو سه انجین هشت سیلندر شامل ۴۲۶ همی، و دو نسخه ۴۴۰ اینچ مکعبی نصب می‌شد که قوی‌ترین مدل مربوط به انجین ۴۲۶ Hemi بود که می‌توانست ۴۲۵ اسب بخار تولید کند. نکته جالب در مورد این خودرو بوق آن بود که با صدای شخصیت محبوب برنامه تلویزیونی Looney Tunes یعنی Road Runner اشاره داشت. این خودرو در مسابقات با دو خودروی Ford Torino Talladega و Mercury Cyclone رقابت می‌کرد. در مجموع تعداد ۲۷۸۳ دستگاه از این خودرو در مجموع نمونه مسابقه‌ای و نمونه شهری ساخته شد که امروزه قیمتی بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون دلار را دارند.

 

۳۹. سیتروئن SM 1970

سیتروئن SM به‌عنوان یک هاچ‌بک کوپه گرند تورر به طراحی “Robert Opron” در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۰ رونمایی شد. این خودرو در وهله اولی به دلیل طراحی متفاوتی که از سایر خودروهای داشت موردتوجه قرار گرفت، اما در کمال تعجب این خاص بودن به‌شدت زیبا بود و از طرفی دارای بدنه‌ای آیرودینامیک بود. عملکرد بالا در سواری و کیفیت خوب ساخت خودرو باعث شد تا در ۱۹۷۱ در رتبه سوم برترین خودروهای اروپا قرار بگیرد، و در سال ۱۹۷۲ توسط مجله معتبر موتور ترند به‌عنوان خودرو سال انتخاب شد. در بخش پیشرانه این خودرو از یک واحد ۲.۷ لیتری شش سیلندر به‌عنوان پیشرانه استفاده می‌کرد که ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، می‌توانست خودرو را به سقف سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت برساند. عملکرد خودرو به‌گونه‌ای بود که با سایر GTهای مطرح از دیگر برندها مانند جگوار، لوتوس، فراری، استون مارتین، آلفارومئو، مرسدس بنز و پورشه رقابت می‌کرد، و در نهایت این خودرو سال ۱۹۷۵ از خط تولید خارج شد.

 

۴۰. لامبورگینی میورا SV

در سال ۱۹۶۵ سه مهندس برتر لامبورگینی، جیامپائولو دالارا “Giampaolo Dallara”، پائولو استانزانی “Paolo Stanzani” و باب والاس “Bob Wallace” مشغول به کار بر روی پروژه ای با نام اولیه P400 بودند. این سه مهندس در واقع به‌صورت مخفیانه روی این پروژه کار می‌کردند، و امیدوار بودند بنیانگذار شرکت فروچیو لامبورگینی “Ferruccio Lamborghini” موافقت خود را با ساخت این خودرو اعلام کند، که در نهایت همین‌طور هم شد و او دست مهندسان خود را از همه لحاظ باز گذاشت. مهندسان یک خودروی جاده‌ای می‌خواستند که توانایی حرکت در پیست را نیز داشته باشد. این خودرو موتور وسط بود و این برای اولین بار بود که یه خودروی خیابانی از این سیستم استفاده می‌کرد. در نمایشگاه تورین همان سال، شاسی به همراه موتوری که بر روی آن نصب شده بود، رونمایی شد، که توجهات زیادی را به خود جلب کرد، تا جایی که برتونه “Bertone” مسئولیت طراحی بدنه خودرو را بر عهده گرفت و کار طراحی این خودرو را به مارچلو گاندینی “Marcello Gandini” سپرد.

یک سال بعد و در نمایشگاه ژنو یکی از زیباترین (حتی به عقیده برخی کارشناسان زیباترین) خودروهای تاریخ رونمایی شد. مارچلو کار خود را به خوبی انجام داده بود، Miura دارای طراحی زیبا و چشم نوازی بود و در آن زمان تقریباً بر روی جلد تمام مجلات خودرو قرار گرفت. خودرو از هر نظر بی‌نقص بود و به لطف موتور V12 چهار لیتری به قدرت ۳۷۰ اسب‌بخار، به سریع‌ترین خودروی جاده‌ای آن زمان بدل شد. در سال ۱۹۷۱ مدل قوی‌تر میورا با نام Miura P400 SV یا Miura SV رونمایی شد، این خودرو با ۱۵ اسب بخار افزایش به ۳۸۵ اسب رسیده بود و همچنین گشتاور این موتور به ۴۰۰ نیوتن بر متر رسیده بود. در بخش ظاهری نیز مژه‌های اطراف چراغ جلو حذف شده بود، و چراغ‌های عقب با طراحی متفاوتی همراه بود. در نهایت در سال ۱۹۷۳ میورا از خط تولید خارج شد و بعد از آن سیستم موتور عقب به یک اصل در خودروهای سوپر اسپرت تبدیل شد.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای

[ad_2]

پدال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *