علم و فن آوری

عامل اصلی موج مرموز ذات‌الریه کودکان در چین چیست؟

[ad_1]

چین درگیر افزایش بیماری‌های تنفسی ازجمله ذات‌الریه در کودکان شده است. سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد عفونت‌های شایع زمستانی علت افزایش تعداد بستری‌ها در بیماری‌ها است و عامل بیماری‌زای جدیدی در کار نیست.

انتظار می‌رفت کشور چین در سال جاری، به‌عنوان اولین سال بدون محدودیت‌های کووید ۱۹ از زمان آغاز دنیاگیری در سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش عفونت‌ها باشد. اما آن‌چه غیرعادی است، شیوع بالای ذات‌الریه در این کشور است. وقتی محدودیت‌های کووید ۱۹ در کشورهای دیگر کاهش پیدا کرد، ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) و آنفلوانزا موجب افزایش بیماری‌های تنفسی شدند.

به گزارش نیچر، مقامات چین افزایش در میزان بستری‌شدن در بیمارستان‌ها از ماه اکتبر را ناشی از عوامل بیماری‌زای شناخته‌شده مانند آدنوویروس‌ها، ویروس آنفولانزا و RSV دانسته‌اند که معمولا علائم حفیف و شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کنند. با‌این‌حال، عفونت کودکانی که از ماه می در بیمارستان بستری می‌شوند، خصوصا در شهرهای شمالی مانند پکن عمدتا ناشی از باکتری مایکوپلاسما پنومونیه است که ریه‌ها را آلوده می‌کند.

مایکوپلاسما پنومونیه یکی از علل شایع فرم نسبتا خفیف ذات‌الریه است که به استراحت یا بستری شدن در بیمارستان نیاز ندارد، اما امسال کودکان را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.

به باور کارشناسان، افزایش شیوع ذات‌الریه اتفاقی غیرعادی نیست و جهش زمستانی عادی در عفونت‌های تنفسی حاد به شمار می‌رود. این اتفاق امسال کمی زودتر اتفاق افتاده است که احتمالا به دلیل افزایش حساسیت جمعیت نسبت‌به عفونت‌های تنفسی می‌باشد که ناشی از اقداماتی است که در طول سه سال گذشته برای محدود کردن کووید ۱۹ انجام شده است.

بازگشت مجدد بیماری‌های تنفسی شایع در اولین زمستان پس از کنار گذاشتن اقدامات مقابله با دنیاگیری (مانند پوشیدن ماسک و محدودیت‌های مسافرتی) الگویی آشنا در کشورهای دیگر بوده است. در نوامبر ۲۰۲۲، تعداد افرادی که در ایالات متحده به خاطر ابتلا به آنفلوانزا بستری شده بودند، بالاترین نرخ را از سال ۲۰۱۰ در آن زمان از سال داشت.

کارشناسان توضیح می‌دهند خانه‌نشینی‌های سراسری و اقدامات دیگری که برای مهار گسترش کووید ۱۹ انجام شد، مانع از گردش پاتوژن‌های فصلی شد و به مردم فرصت کمتری برای ایجاد ایمنی دربرابر این میکروارگانیسم‌‌ها داد. از‌آن‌جایی که چین نسبت‌به کشورهای دیگر خانه‌نشینی‌های سخت‌تر و طولانی‌تری را تجربه کرد، پیش‌بینی می‌شد شیوع عفونت‌های مذکور در این کشور قابل‌توجه باشد.

موج بیماری که در چین مشاهده می‌شود از موج بیماری در کشورهای دیگر متفاوت بوده است. برخی از کشورها در جریان موج‌های زمستان پس از کووید با عفونت‌های آنفلوانزا و RSV درگیر بودند، درحالی‌که در چین عفونت‌های مایکوپلاسما پنومونیه شایع بوده است. این امر تعجب‌آور است، زیرا عفونت‌های باکتریایی اغلب فرصت‌طلب هستند و به دنبال عفونت‌های ویروسی ظاهر می‌شوند.

ذات‌الریه ناشی از مایکوپلاسما پنومونیه معمولا با آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید درمان می‌شود، اما تکیه بیش از اندازه به این داروها موجب ایجاد مقاومت در پاتوژن شده است. مطالعات نشان می‌دهند در چین، میزان مقاومت باکتری مایکوپلاسما پنومونیه نسبت به ماکرولیدها بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است. این مقاومت ممکن است در سطوح بالای بستری شدن در بیمارستان براثر باکتری مذکور نقش داشته باشد، زیرا می‌تواند مانع از درمان و کندی بهبود ذات‌الریه باکتریایی شود.

[ad_2]

منبع:زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *