علم و فن آوری

چگونه حق تعمیر می‌تواند فناوری را تغییر دهد؟

[ad_1]

ارزش حق و حقوق در قانون

تمام مشکلات یادشده مصرف‌کننده را تشویق به خرید کالاهای جدید می‌کنند. به همین دلیل برخی قانون‌گذارها به قلمروی فرهنگ مصرف‌کننده پا گذاشته‌اند تا از حق تعمیر مصرف‌کننده‌ها حمایت کنند. اتحادیه‌ی اروپا یکی از رهبران اصلی در پیشبرد حق تعمیر و قانون‌های دیگری است که به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد از انحصار اکوسیستم‌های گران‌قیمت تولیدکنندگان رها شود. درحال‌حاضر می‌توان تأثیر این تقاضاهای قانون‌گذاری را به سود مصرف‌کننده مشاهده کرد. برای مثال آیفون ۱۵، جدیدترین مدل گوشی هوشمند شرکت اپل، مجهز به پورت شارژ USB-C است.

در واکنش به قوانین اتحادیه‌ی اروپا برای اجبار تولید شارژ‌کننده‌های معمولی برای دستگاه‌های الکترونیکی، تغییرات چشمگیری حاصل شدند. به این ترتیب مصرف‌کنندگان دیگر مجبور به خرید کابل‌های پرهزینه و شارژر‌های مخصوص نیستند. شارژکننده‌ی کابل لایتنینگ اپل با قیمت ۲۲ دلار در بریتانیا ارائه می‌شود درحالی‌که کابل USB-C را می‌توان با یک‌دهم این قیمت خریداری کرد.

همچنین در حال حاضر، قانون حق تعمیر با یک رأی اولیه در ماه اکتبر و رأی کامل پارلمان در ماه نوامبر، به پارلمان اروپا راه یافته است. در شرایط فعلی، کشورها در حال اخذ اقدامات سطح ملی هستند تا آگاهی را درباره‌ی ضررهای ناشی از دفع محصولات به‌جای تعمیر آن‌ها افزایش دهند. از سال ۲۰۲۱ برخی دستگاه‌های الکترونیکی مثل گوشی هوشمند، لباسشویی، لپ‌تاپ، ماشین چمن‌زنی و تلویزیون فروخته شدند که دارای مزیت تعمیر هستند و بر اساس وزارت محیط فرانسه در پنج دسته امتیازدهی شده‌اند. هدف از این کار تأکید بر قابلیت تعمیر هر محصول است.

در کالیفرنیا مصوبه‌ی حق تعمیر ارائه شد که به قانون‌گذاری‌های مشابهی در نیویورک، کلرادو و مینسوتا شباهت دارد. به‌ این‌ ترتیب تولیدکنندگان ملزم هستند ابزار، قطعات تعمیری و نرم‌افزارهای مناسب را به مدت هفت سال پس از تولید ارائه کنند. دیده شده شرکت‌هایی مثل اپل، طرح «تعمیر سلف سرویس» را ارائه داده‌اند و کیت‌های تعمیری را به همراه دستورالعمل‌هایی برای دستگاه به فروش می‌رسانند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم به‌تازگی دستوری اجرایی را با هدف حق تعمیر دستگاه‌های مصرف‌کنندگان امضا کرده است که به این ترتیب مصرف‌کننده حمایت بیشتری از سوی تولیدکنندگان دریافت کند؛ بنابراین می‌توان گفته نسبت به سه الی چهار سال گذشته در موقعیت بهتری قرار داریم؛ بااین‌حال هنوز راه زیادی در پیش است تا حق مصرف‌کنندگان متناسب با سرمایه‌گذاری آن‌ها روی سخت‌افزار و لوازم خانگی، تضمین شود.

محصولات چگونه تغییر خواهند کرد؟

حمایت از مصرف‌کننده و تغییر در قانون‌گذاری، خوشبختانه می‌توانند چگونگی تولید، فروش و مصرف محصولات را تغییر دهند و تمایل به تعمیر به جای جایگزینی را افزایش دهند؛ اما تمام این اقدامات، مستلزم این است که تولیدکننده‌ها چگونگی نصب دستگاه‌هایشان را تغییر دهند. هدف اصلی، ترکیبی از شرکت‌هایی است که به‌دلیل فشار قانون و همچنین بازار، برای طراحی محصولاتی قابل تعمیر، با دوام و هزینه‌ی اندک تعمیر تلاش می‌کنند.

تغییر اجتناب‌ناپذیر است و تغییرات قانون‌گذاری آثار قابل توجهی بر واکنش تولیدکنندگان دارند. برای مثال بازگشت به دستگاه‌هایی با باتری قابل تعویض، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. این باتری‌ها در نسل‌های اول گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها دیده می‌شدند.

[ad_2]

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *