مذهبی

عید غدیر خم

عید غدیر خم بزرگترین عید مسلمانان شیعه

عید غدیر خم به عنوان یکی از بزرگترین وقایع تاریخ مسلمانان شیعه

در روز ۱۸ ذی الحجه سال دهم هجری آیه تبلیغ بر پیامبر (ص) نازل شد . که به صراحت کامل بر حضرت محمد(ص) وحی شده بود که در صورت بیان نکردن آن به امت اسلام رسالت او به پایان نخواهد رسید . سپس ایشان فرمان به توقف کاروان دادند و فرمودند که کسانی که جلو رفتند نیز بازگردند تا پیام مهمی را به شما بگویم . در این آیه جبرئیل به پیامبر امر کرد که حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود بر همگان معرفی کند .

ایراد خطبه توسط پیامبر بزرگ اسلام

حضرت محمد (ص) پس از اقامه نماز ظهر خطبه مشهور غدیر را بر امت مسلمان ایراد کردند. «حمد و ستایش مخصوص خداوند است و از او یاری می‌خواهیم و به او ایمان داریم و از شر نفس‌هایمان و زشتی‌های کردارمان، به او پناه می‌بریم… خداوند لطیف و خبیر مرا خبر داد که من به زودی (به سوی او) فرا خوانده می‌شوم و (دعوت او را) اجابت خواهم نمود… من پیش از شما در کنار حوض (حوض کوثر) حاضر می‌گردم و شما در کنار آن بر من وارد می‌گردید، پس بنگرید که پس از من چگونه درباره ثقلین رفتار می‌کنید؛ ثقل اکبر کتاب خداست… و ثقل دیگر، عترت من است…»

سپس پیامبر خدا(ص)، دست علی(ع) را بلند نمود تا مردم او را ببینند و فرمود:

«ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت [سرپرستی] شما سزاوار‌تر نیستم؟ مردم پاسخ دادند: آری،‌ ای رسول خدا. حضرت فرمود: خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین‌ام و من به خود شما، به ولایت [سرپرستی] شما سزاوار ترم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه بار این جمله را تکرار کرد و فرمود: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن هر کسی را که علی را دوست دارد و او را مولای خود بداند و دشمن بدار هر کسی را که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی را که او را یاری مینماید و به حال خود رها کن هر کس را که او را وا می‌گذارد.» سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.» 

وحی آیه اکمال بر پیامبر

بار دیگر جبرئیل بر پیامبر نازل شد و آیه دیگری را بر او وحی کرد. این آیه همان آیه مشهور سوره مائده است به آیه اکمال معروف است. در بخشی از این آیه با هم می‌خوانیم « الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم. »

با وجود اختلاف ها معتبرترین آمار موجود بر حضور حدود ۱۲ هزار نفر در این واقعه تاریخی خبر می دهند.

از جمله نکات پیرامون عید غدیر

در میان ایرانی‌ها عید غدیر به عید سادات هم معروف است و سادات از جایگاه ویژه‌ای در این عید برخوردارند و در این روز در کنار برگزاری مراسم شادی و مولودی خوانی در مساجد عمومی و … منزل ایرانیان از این عید بی نصیب نمی‌ماند . چراکه ایرانیان معتقدند در این عید چهره هفت سید را باید بوسید و به دیدار آن‌ها باید رفت. ایرانیان به دلیل اعتقاد به انتصاب سادات به حضرت علی (ع) آن‌ها را بخشی از خانواده پیامبر (ص) می‌دانند و در میان آن‌ها خانواده سادات از احترام ویژه‌ای برخورداند.
تقریباً می‌توان گفت بیشتر کار‌های مهم مانند سنت‌هایی مثل ازدواج و خواستگاری و کار‌های خیر در میان ایرانیان در این روز انجام می‌شود .

فروشگاه اینترنتی ان جی کالا (ngkala.com)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *